Het Britse Pearson Plc, eigenaar van de gezaghebbende zakenkrant Financial Times , zei gisteren dat de verwachte winst dit jaar ver beneden de doelstellingen zal blijven. Uitgever Pearson is daarmee de zoveelste mediagroep die onder financiële druk staat door de krimpende publiciteitsmarkt.

Pearson zegt dat afgelopen maand heel wat publiciteitsopdrachten geannuleerd werden. De groepswinst bij de FT Group zou tot 40 procent lager kunnen liggen dan vorig jaar als er geen herstel optreedt. In juli zei CEO Marjorie Scardino nog dat Pearson dit jaar wellicht zijn doel van ,,dubbele groeicijfers'' niet zou halen.

De koers van het aandeel stond gisterochtend onder druk maar rond de middag was er herstel. Analisten waren vooral blij dat de educatieve uitgeverijdivisie goed blijft presteren. Financieel directeur John Makinson stelde ook de aandeelhouders gerust. Het dividend zal sterker toenemen dan de inflatie. De koers van het aandeel-Pearson liet sinds de start van het jaar al 51 procent liggen en presteert 30 procent slechter dan de media index van Dow Jones Stoxx. Beleggers hadden moeite met de zware investeringen van de uitgever in on line activiteiten en in de educatieve markt. In die laatste markt is Pearson de grootste in de wereld. Analisten vreesden dat die markt in de VS onder druk zou komen als gevolg van overheidsbesparingen. Overal ter wereld hebben krantenuitgevers het moeilijk. The New York Times zag zijn winst in het derde kwartaal met 42 procent dalen.

  • Deze dagelijkse rubriek signaleert en verklaart opvallende koersbewegingen van een aandeel.