BRUSSEL -- Europese bedrijven verhogen hun investeringen in e-commerce, ondanks -- of beter dankzij -- de dreiging van een economische recessie. Dat blijkt uit een studie van technologieconsultant Accenture.

Zestig procent van de ruim 800 ondervraagde bedrijfsleiders, van wie dertig Belgen, zegt zijn e-commerce-investeringen de volgende twaalf maanden gemiddeld met 15 procent op te trekken. Hun beweegreden verschilt grondig van een jaar geleden, leert de studie ,,The unexpected Europe'' . De jaarlijkse e-commerce-studie gebeurde voor het eerst in een klimaat van economische crisis.

In dit bijtend concurrentiële klimaat zijn ondernemingen op zoek naar de efficiëntie die e-commerce kan brengen in de ondersteunende bedrijfsprocessen (back-office), bij leveranciers, in productie, in verkoop en in marketing. E-commerce dient niet langer om nieuwe klanten te verwerven, maar om bestaande klantenrelaties uit te diepen via gepersonaliseerde diensten. 61 procent van de bedrijven wil zijn afhankelijkheid van dienstverlenende inkomsten verhogen, 75 procent wil zijn diensten meer personaliseren.

,,E-commerce dient nu om de concurrentiepositie te verbeteren'', zegt Rosemary O'Mahony, Accentures managing partner voor technologie in Europa, ,,en om klaar te staan wanneer de economie weer aantrekt.''

De helft van de bedrijven ziet ook belangrijke kansen in draadloze handel (mobile of m-commerce). 24 procent verwacht voice-commerce te gebruiken, 25 procent wil tv-commerce uitproberen de komende drie jaar. Daarnaast is er natuurlijk nog silent-commerce, die goederen laat volgen met radio-chips zonder dat iemand iets moet inschakelen of inspreken. Dat moet leiden tot u-commerce of ubiquitous commerce: de alomtegenwoordige handel.