LUIK (belga) -- De Belgische kristalsector zit in slechte papieren. Durobor opereert onder een gerechtelijk akkoord. Val Saint-Lambert en Nouvelles Cristalleries de Momignies zijn volop aan het herstructureren. Hainaut Cristal legde begin vorig jaar de boeken neer. De crisis wordt veroorzaakt door de veranderde consumptiegewoonten.

Bij Nouvelles Cristalleries de Momignies, waar ongeveer 700 mensen werken, worden enkel parfumflesjes gemaakt. In 2000 rolden er nog 270 miljoen van de band. Dit jaar zal het aantal geproduceerde flesjes de 200 miljoen niet overschrijden. Momenteel wordt 25 tot 30 procent van de productiecapaciteit niet gebruikt. Door de verslechterde situatie van het bedrijf werden vier werknemers begin oktober ontslagen.

Bij Val Saint-Lambert in Seraing gaat het er nog slechter aan toe. In 1999 was er nog een break-even resultaat, vorig jaar een tekort van 30 miljoen frank. 27 van de 88 werknemers moesten het bedrijf verlaten. Zeventien van hen werden met vervroegd pensioen gestuurd, twee met pensioen.

De problemen in de kristalsector worden veroorzaakt door de nieuwe consumptiegewoonten. Zo is er minder interesse voor luxeproducten, zeker op het gebied van tafelbenodigdheden. De consument besteedt dan weer meer aandacht aan reizen, kledij en auto's.

De creaties van Val worden nog op prijs gesteld door een aantal gefortuneerde particulieren of als zakengeschenk. In 1999 kwam de kristalfabriek nog op de markt met middenklasse-producten onder de naam ,,Val au quotidien''. Die kenden echter niet het verhoopte succes.

De Amerikaanse markt, die 50 procent van de omzet vertegenwoordigt bij Val, stortte na 11 september ook in. De vraag kende een kleine herleving met de bestelling van 5.000 Amerikaanse kaarten en vlaggen in kristal. ,,Deze bestelling komt op het goede moment, maar is toch niet voldoende om het bedrijf opnieuw te lanceren'', zegt de voorzitter van de Raad van Bestuur, Marc Foccroulle.