BRUSSEL -- Fabrimetal is niet meer. Na 54 jaar luistert de koepelfederatie van bedrijven uit de (klassieke) metaalverwerkende nijverheid en de (moderne) ICT-sectoren naar een nieuwe naam: Agoria. De naamsverandering moet het verouderde imago van Fabrimetal bijsturen.

Het was topondernemer John Cordier die gisteren op een video conference de nieuwe naam van Fabrimetal mocht bekendmaken, met gedelegeerd bestuurder Philippe de Buck van Overstraeten.


Oubollig
Fabrimetal profileert zich al enige tijd als de koepelfederatie van bedrijven uit sterk uiteenlopende sectoren: metaal- en kunststofproducten, elektrotechniek, non-ferro, machinebouw, transport, informatie- en communicatietechnologie.

Maar de benaming Fabrimetal was te oubollig, stond te veel synoniem voor het verleden, voor productiefabrieken en metaalbedrijven.

De nieuwe benaming, Agoria (een samentrekking van de agora uit oud-Griekse steden en de i van industrie), moet verwijzen naar een virtuele marktplaats, ,,waar bedrijven kennis en nieuwe technologie verhandelen''.

Agoria wordt door Cordier omschreven als een ,,multisectorfederatie van de technologische industrie'', goed voor 240.000 werknemers en een jaaromzet van 1.600 miljard frank.

Fabrimetal was de machtigste sectorfederatie onder de koepel van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Agoria neemt die status over. Maar de kritiek op de overmacht van Fabrimetal binnen het VBO neemt toe.

En zal niet minderen als Agoria slaagt in zijn zoektocht naar nieuwe leden: bij kmo's, jonge bedrijven en in aanverwante sectoren, zoals bij toeleveranciers van autoassembleurs. De Buck pareert de kritiek: ,,Het VBO heeft nood aan sterke federaties.''