BRUSSEL -- De Franse groep Carrefour stopt in België met de witte producten. Volgens Geoffroy Gersdorff, de groepschef eigen merken, had de keten te weinig flexibiliteit tegenover de leveranciers. De aanpassing gebeurt naar aanleiding van het herzien van het huismerkenbeleid.

GB introduceerde de witte producten ruim twintig jaar geleden als antwoord op de economische crisis en de terreinwinst van de discounter Aldi in de Belgische distributie. De witte producten waren echte strijdproducten zonder franje met een enkele doelstelling: de beste prijs. Naast een sobere verpakking symboliseerde het spaarvarkentje die betrachting.

Volgens Gersdorff had GB op het hoogtepunt zo'n driehonderd referenties van het gamma in zijn aanbod. Carrefour, die in verschillende stappen GB opslokte, heeft het gamma ondertussen gereduceerd tot een vijftigtal referenties. Over enkele maanden verdwijnen de laatste witte producten van het rek.

De strijdproducten moeten plaatsmaken voor generieke producten die de aankopers van Carrefour betrekken. Volgens Gersdorff was het witte producten-verhaal lastig. ,,Je moet eerst een lastenboek opstellen, de juiste leveranciers identificeren en een contract opstellen. Als dan blijkt dat een andere leverancier een beter product heeft, zit je vast.''

Diezelfde logica geldt natuurlijk voor de huismerken van Carrefour en GB, maar die worden wel nog actief gepromoot. Het verschil is dat de aankopers van Carrefour met de witte producten alleen de Belgische markt kunnen uitspelen. ,,We zoeken gewoon de beste prijzen op de markt. We kunnen een gamma van zevenhonderd referenties aanbieden, ruim het dubbele van wat we konden met de witte producten.''

Ook bij de concurrent Delhaize, die destijds reageerde met de ,,Derby-producten'', is de jongste jaren de nadruk gelegd op het uitbouwen van het eigen huismerk in plaats van een kleurloos gamma te promoten. Volgens Jacques Fontaine, ,,de directeur marketing metier GB Supermarkten'', is het huismerk goed voor een vijfde tot een derde van de omzet in functie van het al dan niet meetellen van verse producten.

De groep Carrefour-GB omvat vandaag huismerken als GB (2.700 producten), Carrefour (700 in voeding en 1.100 producten in niet-voeding), de Eerste Prijs (ruim 700) en 's Lands Souvenirs (negentig).

Carrefour Belgium is volop bezig met het vernieuwen van zijn huismerkengamma. Nu is het GB-huismerk nog nadrukkelijk aanwezig in de 57 Carrefour-hypermarkten, maar het is de bedoeling om in de loop van 2004 nog maar uitsluitend het huismerk Carrefour aan te bieden. Een delicate oefening want het merk GB is bijvoorbeeld marktleider voor koffie in België.

Voorlopig zijn er 770 referenties (voeding) van het huismerk Carrefour. Het merk rukt snel op want bij de start van het jaar was het nog maar goed voor een vijfde van de omzet van de huismerken terwijl het nu voor veertig procent staat en tegen eind volgend jaar nog eens zou verdubbelen.

Onder de vlag van Carrefour hebben verschillende ,,Franse producten'' hun intrede gedaan in de Belgische winkelrekken. Het merk GB verliest in het proces aan belang. Dat merk wordt gereduceerd tot de GB-verkooppunten en staat vooral sterk wat de bereide gerechten betreft (37 procent marktaandeel), diepvries (34 procent) en charcuterie in zelfbediening (33 procent).

Afgelopen jaar heeft GB 1.033 referenties van het huismerk verfrist, meestal door de verpakking aan te passen. Er werden ook 207 nieuwe referenties toegevoegd. Typisch voor een huismerk is dat het goedkoper is dan een nationaal merk en de distributeur meer winst oplevert.

Gisteren stelde Carrefour een nieuw huismerk voor: ,,bio''. Het is meteen bruikbaar in zowel Carrefour als GB door het afvoeren van de naam GB. GB was de traagste van alle belangrijke distributeurs om bioproducten aan te bieden, maar start nu een inhaalbeweging.