BMW: Hogere kosten wegen op resultaat - HEIDELBERGCEMENT: Groter dan verwacht verlies - ING: Bouwt participatie in ABN Amro af - LAURA ASHLEY: Gedelegeerd bestuurder Ng stapt op - SANOMA: Slabakkende reclamemarkt leidt tot verlies - SECURITAS: Stelt winstverwachting bij


BMW: Hogere kosten wegen op resultaat
De Duitse autobouwer BMW zag zijn nettowinst over het eerste kwartaal met 19 procent dalen tot 510 miljoen euro. De autoverkoop in de VS en in West-Europa kwam lager uit, omdat sommige modellen einde reeks zijn. De Mini deed het dan weer bijzonder goed met een verkoopstijging van 65 procent. De winstdaling is ook te wijten aan de hogere kosten bij de ontwikkeling van nieuwe modellen.


HEIDELBERGCEMENT: Groter dan verwacht verlies
De Duitse cementgroep HeidelbergCement, waartoe ook het Belgische CBR behoort, verloor in het eerste kwartaal 140 miljoen euro, tegenover slechts 78 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De uitdieping van het verlies heeft veel te maken met de goedkoper wordende dollar, maar ook met de dalende vraag op de Duitse markt en het slechte weer. De omzet daalde met 10 procent tot 1,22 miljard euro.


ING: Bouwt participatie in ABN Amro af
De Nederlandse financiëledienstengroep ING verkoopt 80 miljoen aandelen in haar concurrent ABN Amro, goed voor een belang van zo'n 5 procent en een opbrengst van 1,2 miljard euro. Na de verkoop houdt ING nog steeds een belang van meer dan 10 procent in ABN Amro over. ING gaat de opbrengst van de verkoop gebruiken om de schulden van de verzekeringsdivisie af te bouwen en zijn kapitaalbasis te versterken.


LAURA ASHLEY: Gedelegeerd bestuurder Ng stapt op
Kwam Cheong Ng is opgestapt als gedelegeerd bestuurder van de Britse kleding- en binnenhuisinrichtingketen Laura Ashley. Ng verlaat het bedrijf op 1 juni, en wordt vervangen door de Maleisische Ainum Mohd-Saaid en Rebecca Annapillai Navarednam, de vroegere financieel directeur van Corus en van de Regal Hotel Group. Laura Ashley gaat al zijn winkels op het Europese vasteland ofwel verkopen, ofwel overdragen aan franchisenemers. In het jongste boekjaar leed het bedrijf een verlies van 15,5 miljoen pond, tegenover 8,1 miljoen pond winst een jaar eerder.


SANOMA: Slabakkende reclamemarkt leidt tot verlies
Het Finse Sanoma WSOY, de grootste uitgever in Scandinavië en in ons land eigenaar van het vroegere Mediaxis, verloor in het eerste kwartaal 7 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was er nog 9,9 miljoen euro winst. De omzet bleef bijna ongewijzigd op 564 miljoen euro. De advertentie-inkomsten hebben zich weliswaar wat herpakt, maar blijven toch slabakken, stelde de onderneming, die daarin ook de grootste oorzaak voor het verlies ziet.


SECURITAS: Stelt winstverwachting bij
De Zweedse beveiligingsgroep Securitas verdiende in het eerste kwartaal netto 295 miljoen kroon, 11 procent minder dan in de eerste drie maanden van 2002. De winstdaling viel groter uit dan verwacht. Bovendien waarschuwde Securitas dat de winst voor belastingen, uitgedrukt in lokale munten, dit jaar met slechts 15 procent zal groeien, terwijl eerder nog sprake was van een winstgroei met 25 procent.