BRUSSEL (belga) -- Napoleon Bonbons heeft een nieuwe eigenaar. De familie Stappaerts heeft per 1 januari het eigendomsrecht verkocht aan de bedrijven Pervasco en Lonka en aan Wim Sak, directeur van de Astra-groep. Dat heeft het bedrijf uit Schelle woensdag meegedeeld. Sak zal instaan voor het dagelijks beheer.
Een verkoopprijs werd niet meegedeeld. De werkgelegenheid van de 45 werknemers komt met de verkoop niet in het gedrang, luidde het in de mededeling.

De nieuwe eigenaars van Napoleon Bonbons hebben ervaring in de zoetwarensector. Pervasco verdeelde al Napoleon in België en Nederland. Lonka en de Astra-groep produceren zelf snoep.

De managementwissel moet de Napoleon Bonbons een nieuwe dynamiek geven. Het snoepje bestaat al sinds 1912; zowat elke Belg is ermee vertrouwd. Aanvankelijk bestond de bonbon -- glazuur met een zure vulling -- enkel in citroensmaak. Vandaag de dag zijn er al 28 verschillende variëteiten.

,,Net daar ligt de uitdaging'', legt bestuurder en directrice Marianne Goris uit. ,,We zullen het assortiment evalueren en kijken welke snoepjes populair zijn en welke minder. Misschien is het niet nodig om zo'n uitgebreid gamma aan te bieden.''

Daarnaast wordt ook gedacht aan verjonging van het merk. ,,De oudere generatie is opgegroeid met Napoleon, maar bij de allerjongsten merken we dat het merk minder bekend is. We gaan kijken in hoeverre we daar met een doelgerichte marketingpolitiek iets aan kunnen doen.''

Tot slot verwacht Goris veel van de export. ,,Op de Canarische eilanden is het snoepje al een succes, in Duitsland begint het sinds vorig jaar goed te lopen en in Groot-Brittannië is Napoleon pas op de markt. We verwachten dat de bonbon potentieel heeft in Frankrijk en de Scandinavische landen, markten waar we nog niet aanwezig zijn'', aldus de directeur.