AEGON: Bijna dertig procent minder winst - ADIDAS: Beter dan verwacht - BERTELSMANN: Duikt diep in het rood - BT: Opnieuw winst - DIAGEO: Verkoop Burger King onzeker - FIAT AUTO: Verliest dit jaar 2 miljard euro - LAURA ASHLEY: Sluit Europese winkels - PFIZER: Zyrtec mag voor baby's in Verenigde Staten - SANOMA: Verlies groeit


AEGON: Bijna dertig procent minder winst
De Nederlandse verzekeraar Aegon heeft in het derde kwartaal een nettowinst geboekt van 429 miljoen euro. Dat is 28 procent minder dan de 596 miljoen euro die tijdens dezelfde periode vorig jaar gerealiseerd werd. Analisten hadden gerekend op een nettowinst van 370 miljoen euro. Gedelegeerd bestuurder Don Shepard blijft erbij dat de winst dit jaar 35 procent lager zal uitvallen dan een jaar eerder.


ADIDAS: Beter dan verwacht
De Duitse producent van sportartikelen Adidas heeft in het derde kwartaal een winst voor belastingen geboekt van 220 miljoen euro. Dat is vijftien procent meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar en beter dan de 208 miljoen euro waarop de analisten hadden gerekend. De omzet steeg met vier procent tot 1,9 miljard euro. Vooral de verkoop van sportschoenen liep goed.


BERTELSMANN: Duikt diep in het rood
De Duitse mediagroep Bertelsmann heeft in het derde kwartaal een nettoverlies geleden van 384 miljoen euro. De omzet bedroeg 4,16 miljard euro. De schuldenberg van Bertelsmann was eind september opgelopen tot 771 miljoen euro tegenover 422 miljoen euro eind vorig jaar. De mediagroep hoopt dat de verkoop van het internetbedrijf BOL extra geld in het laatje brengt.


BT: Opnieuw winst
De Britse telecomgroep BT heeft in het tweede kwartaal van haar boekjaar een nettowinst geboekt van 315 miljoen pond (504 miljoen euro). Tijdens dezelfde periode vorig jaar dook het bedrijf nog voor 1,48 miljard pond (2,36 miljard euro) in het rood. De doelstelling om de komende drie jaar de omzet met zes tot acht procent te laten stijgen, zal niet gehaald worden, zei gedelegeerd bestuurder Ben Verwaayen. Hij blijft wel bij zijn voorspelling dat de winst dit jaar met een kwart toeneemt.


DIAGEO: Verkoop Burger King onzeker
De geplande verkoop van de hamburgerketen Burger King door het Britse Diageo staat mogelijk op de helling. Diageo wou Burger King voor 2,26 miljard dollar verkopen aan een consortium van Texas Pacific Group, Bain Capital en Goldman Sachs. Maar de omzet van Burger King stagneert, en daarom gaan verkoper en kopers de komende weken opnieuw onderhandelen over de voorwaarden van de deal. Diageo wil af van Burger King om zich te concentreren op zijn drankenbusiness.


FIAT AUTO: Verliest dit jaar 2 miljard euro
Fiat Auto, de autoafdeling van het noodlijdende Italiaanse conglomeraat, verwacht dat het dit jaar 2 miljard euro verlies zal lijden. Dat zei een vakbondsvertegenwoordiger na gesprekken met Fiat en met regeringsverantwoordelijken. In de eerste negen maanden van dit jaar verloor Fiat Auto 1,2 miljard euro, maar vorige week werd nog gesteld dat de autoafdeling in het vierde kwartaal uit het rood zou kunnen geraken.


LAURA ASHLEY: Sluit Europese winkels
De Britse keten Laura Ashley, bekend van haar bloemetjesmotieven, gaat elf winkels sluiten in Frankrijk en Duitsland. De plannen voor de opening van nieuwe winkels in Groot-Brittannië worden teruggeschroefd. Voor de sluiting van vijf winkels in Frankrijk en zes in Duitsland wordt 1 miljoen pond ten laste genomen in het huidige boekjaar. De keten had plannen voor een uitbreiding op het Europese vasteland eerder al uitgesteld, en tien procent van haar Europese winkels al gespecialiseerd in huisinrichting, omdat de vraag naar haar typisch Britse kleding afneemt.


PFIZER: Zyrtec mag voor baby's in Verenigde Staten
De Amerikaanse farmagroep Pfizer, die in de Verenigde Staten het antiallergiemiddel Zyrtec van het Belgische UCB verkoopt, heeft van de Food and Drug Administration de toelating gekregen Zyrtec ook op de markt te brengen voor baby's vanaf zes maanden. Lipitor, het anticholesterolmiddel van Pfizer, mag voortaan ook voorgeschreven worden aan kinderen tussen tien en zeventien.


SANOMA: Verlies groeit
De Finse mediagroep Sanoma, via haar Belgische dochter Sanoma Magazines Belgium onder meer uitgever van Humo en Story, heeft in het derde kwartaal een verlies geleden van 19,6 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar kon de groep het verlies nog beperken tot 5,1 miljoen euro. De Finse groep worstelt net als de concurrentie met sterk tegenvallende advertentie-inkomsten. De omzet steeg met 55 procent tot 549,5 miljoen euro. De oorzaak van die omzetstijging is de overname van de publieksbladen van de Nederlandse uitgeverij VNU vorig jaar. Het bedrijf verwacht dat het de vooropgestelde omzet- en winstverwachtingen niet zal halen. De groep gaat nu uit van een omzet van 2,3 miljard euro tegenover 2,4 miljard euro een jaar eerder. De operationele winst zou niet stijgen met ruim dertig procent zoals eerder geraamd, maar slechts met twintig procent.