In Hongkong trekt frisdrankgigant Coca-Cola een robotje terug uit een promotiecampagne. Het robotje, Robowaru genoemd, mag niet langer deelnemen aan een promotiecampagne met allerlei plastic figuurtjes omdat hij versierd is met twee tekeningetjes die verdacht veel op nazi-swastika's lijken. ,,Na een klacht van rabbi Jakkov Kermaier heeft het bedrijf besloten het robotje niet langer te gebruiken in zijn reclamecampagne,'' zegt Kelly Brooks, woordvoerder van Coca-Cola.

Robowaru is samen met de andere poppetjes gebaseerd op personages uit de Japanse televisieserie Robocon. De Robowaru uit de serie heeft twee boeddhistische swastika's op zijn borst, geen nazi-symbolen.

De swastika is een eeuwenoud boeddhistisch symbool en wijdverspreid in Azië. De armen van de boeddhistische swastika wijzen tegen de klok in. De swastika van de nazi's is precies het spiegelbeeld daarvan en wijst met zijn armen met de klok mee. Toen Coca-Cola het robotje gebruikte voor zijn campagne, draaide het de swastika's om, waardoor de boeddhistische symbolen heel hard op de swastika's van de nazi's gingen lijken.

Brooks beklemtoont dat het om een spijtige vergissing gaat en er uiteraard geen kwaad opzet in het spel is. ,,Coca-Cola verontschuldigt zich voor de mogelijke misverstanden die dit heeft veroorzaakt'', zegt hij. Ook rabbi Kermaier is ervan overtuigd dat het om een fout gaat en twijfelt niet aan de eerlijkheid van de frisdrankfirma. ,,Maar het is niet zomaar een politiek incorrect symbool,'' zegt hij. ,,Het is een embleem dat de wrede slachting van zes miljoen joden symboliseert.''

Bij aankoop van zes flessen Cola kun je de hele set poppetjes kopen voor een bedrag van ongeveer drieëneenhalve euro. De plastic figuurtjes staan op een klein voetstuk met daarop het logo van Coca-Cola.

Animation International, het bedrijf dat de rechten van Robocon verkoopt en meewerkte aan de reclamecampagne, zegt dat de afbeeldingen volledig de verantwoordelijkheid zijn van de inmiddels overleden Shotaro Ishinomori, de man die Robowaru heeft ontworpen. ,,Er is geen verband met welke organisatie of religie dan ook'', aldus Animation International. Ishimori Pro, het productiehuis van Ishinomori, weigerde commentaar te geven.