In de Verenigde Staten is een toestel op de markt dat digitale radiosignalen ontvangt en opneemt. Het nieuws in ,,real time'' even terugspoelen wordt een koud kunstje.

Eind september lanceerde BSkyB de eerste digitale videorecorder. De lancering van de TiVo ging niet ongemerkt voorbij. De kijker kon immers voor het eerst tv-programma's tijdens de uitzending terugspoelen alsof het op een videoband stond. Het doosje neemt automatisch programma's op waarvan het ,,denkt'' dat je ze leuk vindt. Maar weinig mensen waren ervan op de hoogte dat er toen al een vergelijkbaar toestel voor digitale radio op de markt was.

Command Audio is een Amerikaans bedrijf dat radiotechnologie op maat maakt. Het bedrijf ontwikkelde een kleine digitale ontvanger die er uitziet als de afstandsbediening van een televisietoestel, met een luidsprekertje erop. Dat ontvangertje kun je aansluiten op de stereo van je wagen, waarna je een hele reeks radioprogramma's kunt beluisteren. Het toestel neemt de uitzending voortdurend op, zodat je op elk ogenblik de pauzetoets kunt indrukken of kunt terugspoelen.

Het Tivo-toestel kan 40 uur televisie opslaan. De kleine Command Audio kan maar 8 uur radio aan. Het toestelletje levert wel een aantal extra commerciële diensten. Als je een reclamespot hoort voor een product dat je interesseert, dan volstaat het om een paar knopjes in de juiste volgorde in te drukken om dat product te kopen.

Het enige nadeel is dat je met dit toestel niet alle radiostations kunt ontvangen. Je kunt alleen naar zenders luisteren die een overeenkomst met Command Audio hebben gesloten om via een van de Command Audio mediacentra speciale frequenties in te vullen.

De allereerste frequentie van Audio Command kon een jaar geleden al ontvangen worden in een paar Amerikaanse steden. De luisteraar betaalde daar omgerekend eenmalig 700 frank voor, bovenop de 10.000 frank die hij voor de ontvanger neertelde.

Die frequentie werd ingevuld met aangepast materiaal van televisiezenders, kranten en radiozenders. Command Audio hoopt die frequentie volgend jaar over de hele Verenigde Staten uit te zenden.

© The Financial Times