Het alliantie-akkoord van de Franse telecom- en nutsgroep Vivendi met de mobilofoongroep Vodafone (DS 31 januari ) om samen een Europese portaalsite op het Internet te gaan bouwen, wordt door analisten positief onthaald. Vodafone wordt beschouwd als een partner van de eerste rij. Dat Vivendi na gesprekken met het Britse BT, het Nederlandse KPN en vooral de Duitse groep Mannesmann nu met Vodafone scheep gaat, is dus goed nieuws. De koers veerde gisteren in een dalende markt alvast met ruim 5 procent op.

Het tweede luik van het akkoord, de samenwerking op vlak van mobilofonie en vaste telefonie, doet wel de vraag rijzen naar de zelfstandigheid van Vivendi. In het akkoord zijn garanties ingebouwd om die te waarborgen. Op korte termijn lijkt voor de Franse nutsgroep met zijn mobiele filiaal SFR en met de vaste telefoniepoot Cegetel dus nog een eigen rol weggelegd. Toch lijkt de deur wagenwijd opengezet om in een volgende stap de mobiele poot SFR volledig in Vodafone te laten opgaan. SFR is het tweede mobilofoonnet in Frankrijk met 7,7 miljoen abonnees.

Maar dat hoeft voor Vivendi geen slechte zaak te zijn. Vivendi kan zich dan meer richten op het Internet als ,,inhoudsleverancier''. En dat zal nodig zijn, want Jean-Marie Messier, topman van Vivendi, verklaarde zondag bij de bekendmaking van het akkoord dat hij met de nieuwe portaalsite in Europa Yahoo! wil overtroeven.

Vivendi heeft alvast een stevige brok ,,media-inhoud'' in huis. Het concern heeft 49 procent van Canal Plus in handen, met 14 miljoen abonnees de Europese nummer één op vlak van betaaltelevisie. In die zin is het akkoord, na de aangekondigde fusies van AOL - Time Warner en Warner - EMI, ook een illustratie van het samengaan van media, telecom en Internet.

Voor de koers van Vivendi zal de snelle oprichting van de joint venture met Vodafone een goede zaak zijn. De samenwerking is nog afhankelijk van het welslagen van de overname van het Duitse concern Mannesmann door Vodafone.

Het internetbedrijf wordt zo snel mogelijk naar de beurs gebracht met een waardering van ,,verschillende tientallen miljarden euro'', verklaart Messier. En het heeft het voordeel dat Vivendi als telecom-, internet- en mediagroep gepercipieerd wordt terwijl de andere pijlers (water, transport, transport) van de holding slechts op de tweede plaats komen te staan.