MIFUNE

Na Thomas Vinterberg met zijn Festen en Lars Von Trier met zijn Idioten draait een derde Deense cineast, Søren Kragh-Jacobsen, een Dogma-film. Dat betekent dat de regisseur geen gebruik maakt van artificiële hulpmiddelen, alleen maar met natuurlijk licht werkt en klank gebruikt die op de set te horen is.
Søren Kragh-Jacobsen erkent dat hij in Mifune de Dogma-regels niet al te strikt toepast. Hij heeft vooral bezwaar tegen het gebruik van de handcamera. Pellicule draagt zijn voorkeur weg, niet video. De regisseur geeft ook toe dat hij zorg heeft besteed aan zijn beeldcomposities en dat hij bij de buren een paar kippen stal om de ,,figuratie'' wat aan te dikken.

Mifune speelt zich immers grotendeels af op een boerderij. Daar werd Kresten ... Dit is een ds Plus artikel. Het behoort tot het betalende deel van de website.
U las 73 van de 364 woorden

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer