Staking Brussels Airlines afgewend
Foto: Belga

De staking van de piloten van Brussels Airlines kon nipt afgewend worden, maar de dreiging is wel het symptoom van een groeiende malaise bij de werknemers. Tot laat in de avond zaten piloten, vakbonden en directie samen met een bemiddelaar om een staking- die het verlengde weekend tot één grote chaos zou herleiden- te voorkomen. De komende weken zullen onderhandelingen gevoerd worden met het personeel.

De sociale spanningen liepen de afgelopen weken flink op bij Brussels Airlines. De piloten pikken de maatregelen niet die de directie voorstelt in haar besparingsplan. De luchtvaartmaatschappij wil dit jaar 50 miljoen euro bezuinigen. Het personeel moet samen een inspanning leveren van 10 miljoen euro. De manier waarop doet de gemoederen ook bij het cabine- en grondpersoneel flink verhitten. Begin deze week verklaarde de directie nochtans dat de gesprekken in een uitstekende sfeer verliepen. ‘Er zijn helemaal geen onderhandelingen’, klinkt het bij de vakbond.

 ‘In het besparingsplan staat dat het loon van het personeel bevroren wordt vanaf april. Dat is dus al het geval, maar we hebben daar niet eens onze mening over kunnen geven. Bovendien zijn er al piloten gecontacteerd die ouder zijn dan 55 en zullen moeten vertrekken. En dat zonder overleg. We hebben de indruk dat we niks te zeggen hebben’, vertelt Anita Van Hoof van BBTK.


Woordvoerder van Brussels Airlines, Geert Sciot, kan niet bevestigen of die bevriezing al doorgevoerd is, maar zegt wel dat het besparingsplan met terugwerkende kracht tot 1 april van dit jaar werkt. ‘Maar er wordt wel onderhandeld’, aldus Sciot.


Daarnaast zijn er nog een aantal andere heikele punten. Brussels Airlines heeft een zwaar jaar achter de rug en de komende maanden beloven nog harder te worden. Inmiddels werd het mes in de capaciteit gezet. De komende weken blijven er twee extra vliegtuigen aan de grond.

Om het hoofd boven water te houden, gaat de maatschappij samenwerken met Jetair om chartervluchten aan te bieden. Die vluchten hebben totaal andere werkuren. Zo zouden de rusttijden van het cabinepersoneel verkort worden. Daarnaast vragende werknemers zich ook af hoeveel miljoenen er verloren gegaan zijn in het AirDC-project dat enkele maanden geleden afgeblazen werd. Brussels Airlines timmerde al meer dan een jaar in Congo aan een binnenlandse maatschappij samen met gewezen partner Hewa Bora Airlines.