Luxemburgse mediagroep RTL heeft in de eerste zes maanden van het jaar een bijna 17 procent hogere nettowinst geboekt van 338 miljoen euro. RTL had in het eerste halfjaar nochtans af te rekenen met dalende advertentie-inkomsten en een dure euro.
Samen met extra investeringen bij de televisiezender M6 voor de verslaggeving van het Europees kampioenschap voetbal in juni, maakten die lagere reclame-opbrengsten en wisselkoerseffecten dat de omzet met 0,9 procent daalde tot 2,86 miljard euro. De bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebita) kromp 2,5 procent tot 502 miljoen euro.

'De resultaten voor de eerste jaarhelft tonen aan hoe betrouwbaar het businessplan van RTL wel is', reageert gedelegeerd bestuurder Gerhard Zeiler in een persbericht. 'Onze operationele winst is opnieuw boven de 500 miljoen euro uitgekomen. Dit ondanks een verzwakking van verscheidene advertentiemarkten, negatieve wisselkoerseffecten en de speciale investeringen in M6. Onze nettowinst op halfjaarbasis heeft zelfs een recordhoogte bereikt.'

RTL blijft vertrouwen hebben in de toekomst, al geeft de groep wel toe dat de advertentiemarkt het moeilijk zal hebben in verschillende regio's in Europa. De zichtbaarheid is dan ook niet al te groot.