Rokers kopen meer goedkope sigaretten
De goedkope sigarettenmerken zitten fors in de lift. Twee jaar geleden haalden ze een marktaandeel van 10 procent. Nu zitten ze al op 17 procent, zo blijkt uit cijfers van de beroepsfederatie Cimabel.
Hevige rokers lijken zich zo aan te passen aan de sterk gestegen prijzen voor hun rookartikelen, besluiten Gazet van Antwerpen en Belang van Limburg.

Steeds meer mensen lijken het recept gevonden te hebben om aan de stijgende sigarettenprijzen te ontsnappen. Merken als Pall Mall Blue (19 sigaretten voor 3,50 euro), Austin Blue (19 voor 3,50 euro), Austin Red (19 voor 3,40 euro), Next (19 voor 3,05 euro) en Next Light (19 voor 3,70 euro) lijken daar massaal van te profiteren.

De tabaksfabrikanten spreken over het Value for Money-segment, de waarde-voor-geld-tak dus. De goedkope merken pikken nu al 17 procent van de totale sigarettenmarkt in, blijkt uit cijfers van Cimabel.

Dit alles kan echter niet verhinderen dat de klad in de sector zit. Het verbod op reclame, de niet toegelaten verkoop aan jongeren, het rookverbod in de horeca en de steeds hogere accijnzen eisen hun tol. Vorig jaar daalde de totale verkoop aan sigaretten van 13,4 miljard naar 12,5 miljard stuks. Dat is een terugval met 6,7 procent. Bovendien gaat de terugval in een steeds sneller tempo door.

De daling is goed nieuws voor de gezondheid van de Belgen, voor de Belgische schatkist is het een hele aderlating, aldus nog de kranten.