Tweehonderd Belgen zitten vast op Lanzarote
Foto: epa
Ongeveer tweehonderd Belgen zitten vast op het Canarische eiland Lanzarote. Hun op donderdag geplande terugvlucht met de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair is op het laatste ogenblik geannuleerd.
Bijna alle vluchten die donderdagochtend op het Canarische eiland Lanzarote moesten vertrekken of landen, liepen vertraging op door het slechte weer. De meeste vliegtuigen landden op het naburige eiland Fuerteventura en pikten de passagiers op Lanzarote iets later op. Een tweehonderdtal Belgen, onder wie Peter Van Assche (33) uit Opwijk, wachtten donderdag tevergeefs op de luchthaven om met lagekostenmaatschappij Ryanair naar Brussel te vliegen.

‘Aanvankelijk werd onze vlucht met vertraging aangekondigd, maar in de namiddag bleek dat de vlucht naar Brussel was geannuleerd’, zegt Peter van Assche vanuit Lanzarote. ‘We zagen alle andere vliegtuigen opstijgen, maar een toestel van Ryanair hebben we niet gezien. De slechte communicatie was vooral frustrerend. Toen we uiteindelijk naar een callcenter van Ryanair belden, hoorden we dat we ons geld konden terugkrijgen of dat we volgende week dinsdag of donderdag een nieuwe vlucht konden nemen.’

De meeste landgenoten zitten dus bijna een week vast op Lanzarote. Peter Van Assche kon nog twee tickets krijgen via een andere luchtvaartmaatschappij en komt vandaag naar huis. ‘Een huurwagen, twee extra nachten in het hotel en nieuwe tickets. Op twintig minuten tijd heb ik bijna 700 euro uitgegeven die ik waarschijnlijk niet meer terugzie’, zegt Van Assche. ‘Maar het ergste vonden wij dat we Kerstmis zonder onze familie hebben moeten vieren.’

Volgens een Europese wet die de rechten van de luchtvaartpassagier bepaalt, is de luchtvaartmaatschappij bij een geannuleerde vlucht verplicht om een alternatieve vlucht, overnachting en maaltijden en een forfaitaire compensatie van 400 euro per persoon te voorzien. Omdat Ryanair een Europese luchtvaartmaatschappij is, moeten ze aan die eisen voldoen. In het verleden lapte de maatschappij het reglement echter aan zijn laars door zich te beroepen op uitzonderlijke omstandigheden.

Michael O’Leary, ceo van de lagekostenmaatschappij, liet zich al herhaaldelijk ontvallen dat Ryanair zo goedkoop is dat ze geen compensaties betalen. De gestrande Belgische passagiers kunnen wel proberen via gerechtelijke weg hun gelijk te halen. Ryanair was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.