Het waanzinnige dancelied ‘Frisco in den Disco’ wordt een regelrechte hype op het internet. Sinds Peter Van de Veire het dagelijks draait in zijn ochtendshow op Studio Brussel, hebben meer dan 20.000 mensen het beluisterd op MySpace. De Curly Head Deejays begrijpen er niets van.
Beluister het lied hier

De Duohit is één van de leukste rubriekjes in de ochtendshow van Peter Van de Veire op Studio Brussel. ‘Op de radio krijgen we dagelijks singles binnen waar we écht niets mee kunnen aanvangen’, zegt de radiomaker.

‘Ik vond dat we er iets mee moesten doen. Dus lieten we er elke dag twee horen. De luisteraar mocht via sms laten weten welk nummer verder mocht. Elke dag kregen we ongeveer driehonderd berichtjes binnen, schandalig veel eigenlijk.’

Het onbekende Frisco in den Disco begon aan zijn carrière op 23mei en bleef tot en met maandag winnen. ‘Onder andere Laura Lynn, K3 en Frans Bauer werden geklopt door het liedje.’

Maandag leek het rijk plots uit en werd het nummer geklopt door iets van de onbekende zangeres SoKo. ‘Maar de mensen zijn blijkbaar beginnen houden van Frisco in den Disco’, zegt Van de Veire. ‘Dus gaan we het in de loop van de week een tweede kans geven.’ De radiomaker heeft het liedje intussen op een schijfje gebrand, zodat het vanaf nu gedraaid kan worden op fuiven van Studio Brussel.

Klopjacht

In én op internet werd de afgelopen dagen en weken een klopjacht gehouden op de makers van het nummer. Blijkt dat ene Marven Vantorre uit Izegem het brein is achter zoveel waanzin. ‘Op mijn computer was de muziek in twintig minuten klaar. Mijn kameraad Bert Muze heeft er dan wat tekst op gezeverd.’

Via een paar tussenpersonen kwam het liedje bij een groepje CM-monitoren die het meenamen naar de zomerkampen in het Zwitserse Schwarzsee. ‘Wij zijn het beginnen draaien op de feestjes tijdens die kampen’, zegt Bram Van den Bogaert van het dj-collectief Curly Head Deejays. ‘Jaarlijks worden ongeveer vijfduizend jongeren van 14 geconfronteerd met het liedje. In CM-kringen is het een echte hit geworden.’

Opdat de kampgangers de song ook thuis zouden kunnen beluisteren, plaatsten de dj’s het op de communitywebsite MySpace. ‘En zo is het waarschijnlijk bij Studio Brussel terechtgekomen.’

Good Shape

‘Het effect is ongelofelijk’, zegt Curly Head Bram. ‘Een maand geleden hadden nauwelijks een paar honderd mensen Frisco in den Disco beluisterd. Nu zijn het er al meer dan twintigduizend. En we worden plots gevraagd om op allerlei grote fuiven te draaien. Onlangs nog waren we dj na optredens van Brahim en Kaye Styles. Mensen vragen ons hoe we te boeken zijn en wat onze prijs is. Maar zo professioneel zijn we nog niet bezig. Het is allemaal vooral heel grappig.’

Het publiek mag op beide oren slapen. ‘We draaien het liedje élke keer. Net als Take My Love van Good Shape, dat is onze andere foute plaat die elke keer aan bod komt.’

Plannen om de culthit ook effectief op cd uit te brengen zijn er voorlopig niet. ‘Al zou dat misschien geen slecht idee zijn’, zegt Van de Veire. ‘Tegenwoordig worden de gekste dingen een hit.’ Bram Van den Bogaert: ‘Wij kunnen het niet uitbrengen, want het is ons nummer niet. En de eigenlijke makers interesseert het niet om er geld mee te verdienen.’