BRUSSEL - De vastencampagne van Broederlijk Delen, die dit paasweekend werd afgesloten, levert vermoedelijk 4.313.531 euro op. Dit is 3% meer dan vorig jaar. De actie stond dit jaar in het teken van Haïti.
Meer dan 3.000 vrijwilligersgroepen organiseerden een of meer activiteiten ten voordele van Broederlijk Delen. Het ging om solidaire maaltijden, huis-aan-huisacties, sponsortochten. Nieuw dit jaar waren de Koffiestops: op 1.471 plaatsen in Vlaanderen werden mensen uitgenodigd om in ruil voor een vrije bijdrage een (h)eerlijk kopje koffie te drinken.

'Geld om engagementen waar te maken'

Het bedrag van 4.313.531 euro is een voorspelling op basis van de huidige resultaten. 'Dit cijfer is echt een positief resultaat', zegt Peter Van Craenenbroeck, medewerker bij Broederlijk Delen.

'Onze campagne viel erg vroeg dit jaar en kwam daarmee in de buurt van de campagnes van andere grote organisaties. Toch wijzen de eerste resultaten van 2008 op een bevestiging van het goede resultaat van 2007. Als nu ook de andere inkomstenbronnen deze trend volgen in de loop van het jaar, dan kan Broederlijk Delen zijn engagementen ten opzichte van 250 partnerorganisaties in 20 landen waarmaken.'