De verbindingsgang tussen het metrostation Centraal en het treinstation Brussel Centraal ligt er verwaarloosd en onveilig bij. De renovatie, die oorspronkelijk gepland was voor 2006, is uitgesteld tot 2010.
Dat werd woensdag aangeklaagd door Carla Dejonghe, Brussels parlementslid voor Open VLD, en Luk Van Biesen, federaal parlementslid voor Open VLD. De 130 meter lange tunnel, die eigendom is van de NMBS, verwerkt dagelijks ongeveer 140.000 passanten. Het is daarmee een van de belangrijkste mobiliteitsknooppunten van het land.

Er zijn verschillende problemen in de tunnel: graffiti, geurhinder door wildplassen, schade aan de rioleringen en een defecte verlichting. Er zijn zelfs gevaarlijke situaties zoals onbeschermde elektriciteitskasten en loshangende lampen. Onlangs werden er ook ratten gesignaleerd.

'De eerste indruk die de pendelaars en toeristen van Brussel krijgen, beschadigt het imago van onze hoofdstad. ’s Avonds geeft deze gang een ronduit onveilige indruk', aldus Dejonghe.

'Via het Belirisfonds, dat onder de bevoegdheid van minister Onkelinx valt, was 1,4 miljoen euro voorzien voor de renovatie in 2006. Men vond echter geen goede aannemer en de procedure moest opnieuw gestart worden. Dat kost tijd en geld. Intussen blijkt de kostprijs voor de renovatie al met 100.000 euro gestegen. Het is maar de vraag of de renovatie er wel degelijk komt in 2010', zegt Van Biesen.

Dejonghe en Van Biesen willen dat er snel werk gemaakt wordt van een grondige renovatie van de verbindingsgang. Ze willen dat er een oplossing komt voor de wildplassers en dat er bij de renovatie gebruik wordt gemaakt van materialen waar graffiti en tags makkelijk van kunnen worden verwijderd. De twee parlementsleden hebben hun standpunten verzameld op www.openmetro.be.