Macron en Ardern lanceren campagne tegen extremisme op internet
Foto: REUTERS

De premier van Nieuw-Zeeland, Jacinda Ardern, en de Franse president Emmanuel Macron lanceren een campagne tegen het promoten van terrorrisme en gewelddadig extremisme op het internet.

De ‘Christchurch Call’ heet het initiatief, genoemd naar de stad waar een man 51 mensen doodschoot in aanslagen op twee moskeeën.

De campagne is vooral gericht op grote technologiebedrijven. Bij de aanwezigen op de lancering van de campagne zijn onder meer Twitter-oprichter Jack Dorsey, Microsoft-voorzitter Brad Smith en Facebook vicevoorzitter Nick Clegg. Ook De Jordaanse koning Abdullah, de Canadese premier Justin Trudeau en de Britse premier Theresa May wonen de lancering bij.

Zeventien minuten Christchurch

De schutter van Christchurch stuurde de beelden van zijn aanslagen via livestream op Facebook zeventien minuten lang door, voor de sociaalnetwerksite de stream afsloot. Daarna verschenen clips van de stream op het internet. Premier Ardern zei later dat de aanvallen getoond hadden hoe sociale media gebruikt werden om daden van terrorisme en haat te promoten.

Facebook grijpt in

Facebook kondigde vandaag aan dat het nieuwe beperkingen zou opleggen aan livestreams.

Gebruikers kunnen bestraft worden als ze bijvoorbeeld een link naar een bericht van een terreurgroep doorsturen. Dan zou de gebruiker dertig dagen van het liveplatform geblokkeerd kunnen worden. Als verdere actie nodig is, zullen ze onder andere ook geen berichten meer op Facebook kunnen plaatsen.

Daarnaast wil Facebook samen met wetenschappers een onderzoeksproject starten om de beeldherkenning bij video-opnames te verbeteren. Sommige algoritmen van Facebook slaagden er niet in om kopieën van de Christchurch-video te vinden, die wat gewijzigd waren.

Het blijft onduidelijk hoelang de video van de aanslagen in Christchurch beschikbaar was totdat Facebook ingreep en hem verwijderde. Volgens het sociale netwerk zou dat sneller gebeurd zijn als iemand tijdens de livestream een melding had gemaakt. In totaal is de originele video zo'n 4.000 keer bekeken - inclusief de 200 kijkers van de livestream - voordat hij verwijderd is van Facebook. Verschillende gebruikers hadden ondertussen al kopieën naar andere diensten geüpload. In de eerste 24 uur verwijderde Facebook meer dan 1,5 miljoen video's van de aanval voordat ze werden geüpload. Ongeveer 300.000 kopieën werden verwijderd nadat ze gepost waren.