Volvo gaat batterijen voor elektrische wagens assembleren in Gent
Volvo Gent produceert nu al plug-inhybrideversies van de XC40. Volgend jaar moet een volledig elektrische versie van de band rollen. Foto: fvv

Volvo wil dat tegen 2025 de helft van zijn verkochte wagens elektrisch rijdt. Ook de fabriek in Gent zal een sleutelrol spelen in die ambitie.

Na de Duitse autobouwer Audi in Vorst gaat ook de Zweedse autoconstructeur Volvo batterijen voor elektrische wagens assembleren op zijn site in Gent. De batterijassemblagelijn is momenteel in aanbouw en moet klaar zijn tegen het einde van dit jaar. De eerste volledig elektrische Volvo die in de Gentse fabriek van de band zal rollen, is van het model XC40, een compacte SUV. Vandaag worden er al plug-inhybrideversies van de XC40 in Gent gebouwd.

Volvo legt de lat hoog voor de elektrificatie van zijn wagenaanbod. Binnen zes jaar wil de Zweedse autoconstructeur dat de helft van de verkochte wagens elektrisch zijn. Op basis van de huidige groeivoorspellingen betekent dat concreet dat Volvo tegen 2025 zo’n 500.000 elektrische wagens wil verkopen.

Deal

Om die ambitie waar te maken, maakte Volvo vandaag ook bekend dat het langetermijnovereenkomsten heeft gesloten met de Aziatische batterijproducenten CATL en LG Chem. ‘We hebben twee leveranciers nodig, want de volumes zijn enorm’, vertelde Volvo-ceo Hakan Samuelsson tegen de Financial Times. Volgens hem is de batterijcapaciteit die Volvo heeft besteld ‘ongeveer’ dezelfde hoeveelheid als wat vorig jaar wereldwijd werd geleverd.