Afgelopen paasweekend was er geen spoorverkeer mogelijk op de goederenspoorlijn langs de Antwerpse Ring, ter hoogte van het Albertkanaal. Lantis, de opdrachtgever van de Oosterweelverbinding, was bezig aan grote werken aan de spoorwegbermen. Bekijk hierboven hoe de brug er in amper 72 uur tijd kwam te liggen.

De activiteiten aan de spoorwegbermen maken deel uit van de voorbereidende werken voor de Oosterweelverbinding. Onder de spoorwegbermen worden later tunnels aangelegd, die de verbinding vormen tussen de E19 uit noordelijke richting en het Oosterweelknooppunt ten westen en Deurne ten oosten van de kruising met het Albertkanaal.

De tunnels worden met de ‘cut-and-cover’-methode gebouwd. Daarbij wordt een grote sleuf gegraven, vervolgens de tunnel gebouwd, om daarna de ruimte erboven weer op te vullen. Het ondergraven van de spoorwegbermen zou de stabiliteit in gevaar brengen. Daarom worden ze deels vervangen door spoorbruggen die wel bestand zijn tegen de toekomstige graafoperatie.