Opnieuw oproep tot totaalverbod op alcoholreclame
Foto: Wim Daneels (WDK)

Een totaalverbod op alcoholreclame is noodzakelijk om de volksgezondheid te verzekeren. Dat is de conclusie van een studie in opdracht van het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo), waarover De Morgen bericht. De Hoge Gezondheidsraad had daar eerder al voor gepleit.

Een algemene ban op alcoholreclame is aanbevolen, klinkt het in de aanbevelingen van het onderzoek. Zowel de inhoud van de reclame als de totale hoeveelheid reclame die iemand te zien krijgt, leidt tot een positieve houding tegenover alcohol, zo blijkt.

De zelfregulering die nu al bestaat - en onlangs versterkt werd - voldoet niet, zeggen de onderzoekers. Nu al is reclame voor alcohol aan bepaalde voorschriften onderworpen. Ze mag bijvoorbeeld niet gericht zijn op minderjarigen en mag niet aanzetten tot overmatig gebruik. Er zijn ook specifieke regels voor de media, die minderjarigen beschermen.

Geen happy hour?

Maar de regels zijn makkelijk te omzeilen of moeilijk toe te passen, merkt onderzoeker Ruben Kramer (UGent) op.

Behalve een ban op alcoholmarketing komen de onderzoekers tot de conclusie dat happy hours best tot het verleden behoren.

Impact op sport

Ook de Hoge Gezondheidsraad stelde vorig jaar een rapport op met drastische maatregelen om alcoholreclame in te perken. De Raad hekelde onder meer de zware impact en invloed van de alcoholindustrie op onze sport. Van de Jupiler Pro League tot de sponsor van De Ronde Van Vlaanderen (Kwaremont, red): alcohol is overal.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) negeerde toen dat advies. ‘Ik ga niet verbieden om te verbieden’, was haar oordeel. Dat is het vandaag nog steeds: ‘Niet iedereen die al eens een fles wijn of een pintje koopt in een nachtwinkel is een probleemdrinker of toekomstig alcoholist’, zegt haar woordvoerder aan het persagentschap Belga.

De Block maakte in samenspraak met de industrie wel het ‘Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken’ strenger. Maar dat biedt volgens de onderzoekers onvoldoende bescherming voor de volksgezondheid.

De Unie van Belgische Adverteerders (UBA) noemt een totaalverbod in een reactie aan Belga naïef. ‘Als je echt iets wilt verbieden, verbied dan het product.’