Waarom u vandaag eens naar uw kledingetiket moet kijken
Foto: Getty Images/iStockphoto

Merkt u vandaag iemand op die een kledingstuk binnenstebuiten aanheeft? Geen vergissing, maar een manier om u te doen nadenken over wie onze kleding maakt.

Vijf jaar geleden werd 24 april uitgeroepen tot ‘Fashion Revolution Day’, bedoeld om de meer dan duizend doden van de ramp in de Rana Plaza-textielfabriek in Bangladesh te herdenken, die exact een jaar voordien plaatsvond. De initiatiefnemers willen vooral de aandacht richten op de arbeiders die onze (goedkope) kleding maken, en de povere en onveilige omstandigheden waarin dit vaak gebeurt.

Kijk maar eens in het etiket van uw eigen trui of hemd: de kans is klein dat uw kledingstuk dicht bij huis werd vervaardigd. We dragen allemaal massaal kleding die in China, Vietnam of Hongkong werd geproduceerd en weten bitter weinig over de werkomstandigheden waarin dit gebeurt, het schamel loon dat betaald wordt om het kledingstuk te produceren, en de impact die de productie heeft op het milieu.

Door een kledingstuk binnenstebuiten te dragen, en een foto te delen op sociale media onder de hashtag #whomademyclothes, wordt het etiket zichtbaar voor iedereen en worden we gedwongen om even stil te staan bij de oorsprong van het kledingstuk.

Het is tegelijk ook een oproep naar een meer transparante kledingindustrie. ‘We hebben meer dan ooit nood aan positieve veranderingen om de klimaatverandering aan te pakken, en een gelijkwaardigere toekomst te creëren voor iedereen werkzaam in de kledingindustrie’, zegt Carry Somers, oprichter van de campagne.

Deze merken scoren het best

De organisatie achter Fashion Revolution lijst elk jaar ook de grootste modebedrijven op volgens hun inspanningen om transparant te communiceren over hun productielijnen. De bedrijven worden beoordeeld op vijf verschillende punten, waaronder het beleid en de traceerbaarheid. Met 64 procent zijn Adidas, Reebok, Patagonia de best scorende merken, gevolgd door H&M en Esprit, die 62 procent behaalden.

Hoewel er al belangrijke stappen voorwaarts zijn gezet, is er nog een lange weg te gaan, klinkt het. ‘De gemiddelde score van 200 van ’s werelds grootste modebedrijven is slechts 21 procent, wat betekent dat nog steeds te veel grote merken achterlopen.’

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

The FASHION TRANSPARENCY INDEX 2019 is here! We can’t squeeze every finding into a single post (and we don’t need to because you can read the full report now at the link in our bio), but we are sharing some of the key progress and areas for change in this year’s publication. This is the first year since the Fashion Transparency Index’s inception that any brands will score over 60%, showing that some progressive brands are taking tangible steps to disclose more about their human rights and environmental policies, practices and impacts. No brands score above 70%, showing that there is still a long way to go towards transparency in the industry and with a notable lack of disclosure around brands’ purchasing practices and how they’re addressing gender equality. “There’s is still a lot of work to be done,” Index author and Fashion Revolution policy director, @sarahditty cautioned, “detailed information about the outcomes and impacts of their efforts is still lacking. The average score amongst 200 of the world’s biggest fashion brands and retailers is just 21%, meaning there’s still far too many big brands lagging behind.” Today and throughout this week, we hope you get a moment to read this important publication to help inform a greater understanding about the state of transparency in the industry today, and turn this knowledge into action by asking, #WhoMadeMyClothes. Read the full report at the link in our bio.

A post shared by Fashion Revolution (@fash_rev) on

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hey @zara ! Who made my clothes? #whomademyclothes #fashionrevolutionswitzerland

A post shared by @ miceekk on

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

????Dale la vuelta a tu prenda y enseña la etiqueta. Hoy, 24 de abril, se celebra el Fashion Revolution Day, el día en el que se reivindica una moda ética y sostenible a nivel global??. Y es que hoy se cumplen 6 años del derrumbe de una fábrica téxtil en Bangladesh donde murieron 1130 trabajadoras que estaban cosiendo la ropa que venden las grandes cadenas de fast fashion en occidente. ?????????? Esa tragedia marcó un antes y un después en el sector de la moda que ha visto como algunos consumidores, a parte de preguntarse si les queda bien esa prenda que quieren comprar, también quieren saber quién la ha hecho y en qué condiciones. ?????????? ??Si eres una pequeña marca que produces localmente, a pequeña escala y de forma ética y sostenible, hoy y toda semana, tienes una oportunidad única para contarle a tu comunidad tu forma de producir y los valores que hay detrás de tu marca.????? ??Si eres consumidora, dale la vuelta a tu prenda, enseña la etiqueta y pregúntale a la marca “¿Quién ha hecho mi ropa?”. ?? Y si necesitas ideas sobre cómo comunicar los valores de tu marca, en el link de mi bio encontrarás "Mi último post" en el blog, que quizá te puede inspirar.?? . . . #fashionrevolutionday #fashionrevolutionweek #modaetica #modasostenible #producciónlocal #ethicalfashion #whomademyclothes #quienhizomiropa #comunicaciónslow #comunicacionslow #womenentrepeneur #entrepeneur #slowcommunication #pressagency #communication #journalism #journalist #ilovemyjob #madewithsoul #instacraft #creativecommunication #portrait #me #mujeresemprendedoras #periodismo #periodista #podcast #blog #post

A post shared by Vanesa Carrasquilla (@vanesa.carrasquilla) on