Dossier ‘floptrein’ Fyra volledig afgesloten
Door de vele incidenten kreeg de Fyra al snel de bijnaam ‘floptrein’ mee. Foto: BELGA

De Nederlandse spoorwegmaatschappij NS heeft nog 21 miljoen euro ontvangen van de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda voor de vijf jaar geleden teruggestuurde Fyra-treinen. De betaling komt bovenop de eerder overgemaakte 125 miljoen euro. Daarmee is het dossier ook voor onze noorderburen volledig afgesloten.

De Fyra-treinen werden gekocht voor een hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Brussel, maar al meteen na de start eind 2012 doken verschillende problemen op. Zo waren er continu softwareproblemen. Deuren kwamen los, en sommige onderdelen gingen al na enkele weken roesten. Volgens critici werd op de kwaliteit bespaard om zo goedkoop mogelijk te kunnen leveren. Uiteindelijk werden de treinen teruggestuurd naar de fabrikant.

Omdat die een nieuwe koper heeft gevonden, het Italiaanse Trenitalia, krijgt de NS zoals afgesproken nog extra geld terug. ‘Hiermee is een punt gezet achter dit dossier’, zegt een woordvoerder van NS.

NMBS

De NMBS, de partner van NS in het Fyra-project, heeft de Fyra’s nooit gekocht. Voor de Belgische spoorwegmaatschappij is het debacle al langer afgehandeld.

De bestelling werd geannuleerd. ‘Ons voorschot hebben we jaren geleden al terugbetaald gekregen’, zegt een woordvoerder.