Vlaamse film piekt, zelfs zonder <i>FC De Kampioenen</i>-film
Patser, Niet schieten en Girl waren de drie succesvolste Vlaamse films vorig jaar. Daarmee waren de populairste films, uitzonderlijk, ook enkele van de beste van het jaar.

Vlaamse films verkochten 2,2 miljoen tickets vorig jaar. Daarmee is 2018 het beste jaar in een decennium, op topjaar 2015 na. De Vlaming vindt de weg dus weer naar product van eigen bodem, na twee mindere oogsten in 2016 en 2017, die schommelden rond 1,6 miljoen.

Opmerkelijk: dat gebeurt zonder een FC De Kampioenen-film. Zoals bekend stelde die andere spin-off van een tv-serie, De collega’s 2.0, teleur. In februari had regisseur Jan Verheyen het nog over 140.000 bezoekers, maar dat blijken er nu toch maar 120.000 te zijn - en dat houdt rekening tot 1 maart 2019. Het moet het slechtste resultaat voor Verheyen zijn sinds Los in 2008, dat om en bij 100.000 bezoekers haalde (en niet bedoeld was als breed entertainment). Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Audiovisueel Fonds, het orgaan dat de Vlaamse film en tv-series subsidieert. 

De top 3 van 2018 wordt uitgemaakt door Patser, Niet schieten en Girl. Telkens gaat het om een film die de tongen losmaakte en voer voor gesprek was. Adil El Arbi en Bilall Fallah maakten met Patser een flitsende film met jong appeal over de ‘war on drugs' in Antwerpen, een onderwerp dat haast elke dag in de krant staat. Met Niet schieten behandelde Stijn Coninx het trauma van de Bende van Nijvel, terwijl ‘Girl’ de Vlamingen (en Fransen) deed praten over transgender. Vooral het succes van die laatste is opmerkelijk: Girl is een artistiek debuut dat in Cannes scoorde, en toch een breed publiek overtuigde. Op 1 maart 2019 stond die film op 276.000 bezoekers. Als je tot die datum rekent, wipt Niet schieten over Patser als succesvolste film, met 401.136 bezoekers.

Na de top 3 volgt een reeks kinderfilms die vasthangen aan tv-programma's. De kinderfilm met artistieke opzet, Rosie en Moussa, strandde veel lager, met slechts 15.000 bezoekers. Voor andere Vlaamse films blijft het erg moeilijk om een publiek te vinden. Hoop doet leven van Dominique Deruddere is de succesvolste documentaire, met net geen 23.000 bezoekers, gevolgd door Rabot (12.000 bezoekers). Als je zoekt naar een Vlaamse fictiefilm voor volwassenen, moet je al afdalen naar Engel van Koen Mortier, die net geen 6.500 tickets verkocht.

Oorspronkelijk vermeldde dit artikel ook dat de rode lantaarn voor de nochtans spraakmakende documentaire Ademloos van Daniel Lambo is. Die film lokte volgens het Vlaams Audiovisueel Fonds  amper 95 mensen naar de zalen. De producent let weten dat dat fout was. De film heeft 2852 bezoekers gehad, die van het MooV Festival inbegrepen.

  • De top 10:
  1. Patser (366.113 bezoekers)
  2. Niet schieten (356.166)
  3. Girl (248.003)
  4. De buurtpolitie: de tunnel (167.832)
  5. Sinterklaas en de wakkere nachten (155.386)
  6. Nachtwacht: de poort der zielen (133.530)
  7. De collega’s 2.0 (96,657)
  8. Baba Yega: de film (51,748)
  9. Hoop doet leven (22.922)
  10. Rosie & Moussa (15.486)