Brusselse groenen beloven 7 nieuwe tramlijnen
Campagnestart van Groen, met Brussels lijsttrekster Elke Van den Brandt (uiterst links) Foto: BART DEWAELE

Na de groene golf van 14 oktober zetten de Brusselse groenen torenhoog in. Ze willen meebesturen in het hoofdstedelijke gewest, dat ze ‘gezonder, inclusiever en democratischer’ willen maken. Opvallend: als Groen-Ecolo het straks voor het zeggen krijgt, komen er 7 nieuwe tramlijnen in eigen bedding.

Groen heeft de wind mee, zéker in Brussel. Sinds de gemeenteraadsverkiezingen is Groen-Ecolo de grootste politieke familie, die meebestuurt in 14 van de 19 gemeenten. ‘Die lijn willen we uiteraard graag doortrekken op gewestniveau’, aldus Brussels lijsttrekster Elke Van den Brandt (Groen). Op 26 mei moet een ‘groene golf met een sociaal hart’ Brussel overspoelen.

Groen: meer trams

De groenen trekken voluit de kaart van schone lucht en openbaar vervoer. De metro, bus, tram, trein en alle deelsystemen in Brussel toegankelijk gemaakt worden met één ticket of abonnement. Trams in eigen bedding krijgen de absolute voorrang. ‘Omdat ze snel en efficiënt zijn, de tram moet immers altijd winnen van de auto als je de afweging maakt.’ 7 nieuwe lijnen moeten de missing links die er vandaag zijn, opvullen. Zo wil Ecolo-Groen onder meer een tram van aan de VUB over Flagey door het centrum tot aan Tour & Taxis, wil de partij Ukkel en Elsene beter bedienen, stukken van Anderlecht en Vorst voorzien van een tramlijn en ook Neder-over-Heembeek niet vergeten. ‘Binnenkort komen we met een kaart’, luidt het.

Het voorstel van de groenen is des te opvallender omdat de fractie net een bocht genomen had omtrent metrolijn 3 tussen station Albert (Vorst) en Bordet (Evere). Na maandenlang verzet tegen de plannen van Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) schreef Ecolo-Groen zich uiteindelijk in het verhaal in. ‘Daar houden we aan vast’, reageert Van den Brandt. ‘Het is een én-én-verhaal. Ook onderbenutte treinstations willen we erin betrekken, net als een uitbreiding van de fietsinfrastructuur en een verlaging van de maximumsnelheid.’

De ambities zijn er niet naast. Ecolo-voorzitster Zakia Khattabi daagt vanop de Kamerlijst huidig minister-president Rudi Vervoort (PS) uit, de Nederlandstalige groenen mikken op een bijkomende Brusselse zetel in elk parlement. Vandaag bezetten ze drie zetels in het Brusselse parlement, één in het Vlaams, één in Europa en geen in de Kamer. Met comebackkid Tinne Van der Straeten, sinds december schepen in Koekelberg, hopen de groenen via de gezamenlijke Kamerlijst een extra zitje in het halfrond binnen te rijven. En als alles loopt zoals gehoopt, mogen zowel Petra De Sutter als Bart Staes zich verheugen op een zetel in het Europees parlement.

Blauw: meer metro

Dat de groenen azen op de koppositie in Brussel, voelt Open VLD maar al te goed. De liberalen zijn vandaag veruit de grootste partij aan Nederlandstalige kant en willen dat ook blijven. Vice-minister-president Guy Vanhengel gooit zijn bewierookte fiscale hervorming in de strijd en heeft al aangekondigd dat hij binnen een paar jaar de estafettestok doorgeeft - liefst aan zijn lijstduwer Sven Gatz, vandaag nog Vlaams minister.

Ook Open VLD Brussel congresseerde gisteren over het verkiezingsprogramma en schuift meertalig (top)onderwijs naar voren als één van dé prioriteiten. Ze beloven 3.500 extra plaatsen in het Nederlandstalige kleuter- en basisonderwijs, en 5.000 extra plaatsen in het secundair onderwijs. Daarnaast hebben ook zij de roep om schone lucht gehoord en willen ze de ecologische kosmopoliet tegemoetkomen met meer en beter openbaar vervoer, onder meer via een uitbreiding van het metronetwerk.

Vanhengel en co. profileren zich als de doeners/bosseurs die de voorbije legislaturen bewezen hebben dat ze ‘de handen uit de mouwen kunnen steken’. ‘Het klimaat redden doe je niet door wetten te maken, maar door concrete maatregelen te nemen.’