Mediahuis België schrapt 82 banen
Foto: Joris Herregods

Mediahuis België heeft eerder deze namiddag zijn intentie bekendgemaakt om tot 82 voltijdse banen te schrappen. Die verdwijnen meestal in de ondersteunende diensten.

Volgens Gert Ysebaert, ceo van Mediahuis, is de ingreep nodig om de dalende rentabiliteit van de Belgische activiteiten op te krikken. De bruto operationele marge bedroeg in de eerste twee jaar van Mediahuis nog 15 procent, maar staat onder toenemende druk. 'Als we niets doen, zakt die marge onder de 10 procent', zegt Ysebaert.

De terugval van de winstgevendheid heeft te maken met de druk op de advertentie-inkomsten en stijgende kosten. Van de digitale advertentiemarkt gaat verhoudingsgewijs te veel naar groten zoals Facebook en Google. ‘We willen in deze markt onze fair share nemen. Adverteerders willen sterke lokale merken, want ze weten niet altijd in welke context hun boodschap op die andere platformen terechtkomt, terwijl daar ook vragen over veiligheid zijn’, zegt Ysebaert.

Daarom gaat Mediahuis ‘digitaal versnellen’. Parallel wordt ook in de kosten gesneden. De productie van de (krimpende) papieren krant moet efficiënter. De nieuwsredacties blijven grotendeels buiten schot. De inspanning is overwegend gericht op de ondersteunende diensten.

De herstructurering valt onder de principes van een collectief ontslag en houdt in dat de zogenaamde procedure ‘Renault’ moet worden gevolgd. In de betrokken onderdelen van Mediahuis België zijn er 922 voltijdse banen (1.000 medewerkers). Daarvan verdwijnen 82 voltijdse banen. Dat zal met zo weinig mogelijk gedwongen ontslagen gebeuren, geeft Ysebaert aan. De herstructurering gaat ook gepaard met een verhuizing. De centrale diensten die nog in Groot-Bijgaarden gevestigd waren, gaan eind volgend jaar naar Antwerpen. De Standaard verhuist dan weer naar het centrum van Brussel.