Campagne voor fietshelm, maar zonder kleren, lokt kritiek uit

De Duitse overheid wil het gebruik van een fietshelm promoten. Maar de campagnebeelden, die lijken weggeplukt uit een fotoshoot voor lingerie, worden niet door iedereen goed ontvangen.

Het was met de beste bedoelingen dat het Duitse ministerie van Verkeer zijn nieuwe campagne voor het dragen van fietshelmen lanceerde. Alleen heeft niet iedereen het zo begrepen op het beeldmateriaal dat bij ‘helden redden mensenlevens’ gebruikt wordt: jonge vrouwen en mannen met fietshelm (dat kan nog), maar voor de rest alleen gekleed in ondergoed (dat kan al wat minder). Dat sluit misschien wel aan bij de slogan die gebruikt wordt – ‘Het ziet er niet uit, maar het redt levens’ – maar is toch niet echt meer van deze tijd, vinden nogal wat Duitsers.

‘Het is gênant, stom en seksistisch van de minister van Transport om naakt te gebruiken om zijn beleid te verkopen’, aldus Maria Noichl, behalve Europees Parlementslid ook voorzitster van Arbeitsgemeinschaft Sozialdemokratischer Frauen (ASF), in een interview met Bild am Sonntag. Zij wil dat de posters, die sinds enkele dagen in verschillende Duitse steden werden opgehangen, zo snel mogelijk worden weggehaald.

‘Pijnlijk, belegen en seksistisch’, vindt ook Katja Mast van de SPD in de Passauer Neue Presse. ‘We moeten belastinggeld niet gebruiken om halfnaakte mannen en vrouwen op posters te zetten.’ Volgens haar partijgenote Josephine Ortleb kun je ook zonder naakt, objectivering en seksisme duidelijk maken dat veiligheid belangrijk is.

Een woordvoerder van het ministerie zegt dat ze de kritiek kan begrijpen, maar blijft de campagne verdedigen. Ze benadrukt dat die vooral gericht is op jonge mensen, die vaak geen fietshelm dragen om esthetische redenen, én dat een eerste evaluatie uitwijst dat de campagne behoorlijk wat mensen uit de beoogde doelgroep bereikt (fietsers tussen 14 en 49 jaar oud). De minister zelf, Adreas Scheuer van de CSU, heeft het op Twitter over een van zijn meest geslaagde campagnes ooit.