Krijgt Brussel meertalige scholen?
Foto: Belga
De rectoren van de VUB en de ULB leggen meertalig secundair onderwijs in Brussel op tafel. ‘Het onderwijs is niet aangepast aan de huidige realiteit.’

Caroline Pauwels, de rector van de Vrije Univer­siteit Brussel (VUB), legt ­samen met Yvon Englert, de rector van de Univer­sité Libre de Bruxelles (ULB), meer­talig secundair ­onderwijs in Brussel op tafel. ‘Het Brusselse onderwijs is niet aangepast aan de meertalige  realiteit’, zegt Pauwels. ‘Voor echt meertalig onderwijs moet je naar dure, ontoegankelijke Europese scholen. Zo creëren we een elite en  sociale exclusie. Is het normaal dat een kosmopolitische stad als Brussel geen  toegankelijke meertalige scholen heeft? Ons antwoord is duidelijk: neen.’

Een meertalige school in Brussel is dus hoognodig, vindt Pauwels. ‘De realiteit vraagt het en de ­wetenschappelijke onderbouwing is aanwezig.’

Een concreet plan is er nog niet.  Wel willen de twee universiteiten  hun steun en medewerking verlenen áls er zo’n school zou komen. ‘Wij als universiteit kunnen wetenschappelijke begeleiding aanbieden’, zegt Pauwels. ‘Zo kunnen we ook het onderzoek naar meertaligheid blijven voeden.’ 

Immersiescholen

In Brussel zijn er nu al immersiescholen, waar leerlingen ­bepaalde vakken in het Frans of het Nederlands kunnen volgen. ‘Immersieonderwijs wordt nog ­altijd in een eentalige school gegeven, waarbij de communicatie en de voertaal van de school eentalig is’, zegt Pauwels. ‘In de meertalige school worden alle talen gelijkwaardig behandeld.’   

Experts van de universiteiten moeten het taaltraject, de samenstelling van de klas en het evenwicht tussen de moedertaal en de doeltaal  uitdenken. Frans of Nederlands zou hoe dan ook de tweede taal moeten zijn, al moet ook Engels een ‘prominente rol krijgen’.
Op dit moment is  een volledige meertalige school juridisch en financieel moeilijk haalbaar. Rudi Vervoort (PS), minister-president van de Brusselse  regering, en Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD) zijn de piste volop aan het verkennen. Zij bevestigen aan De Standaard dat een haalbaarheidsstudie over meertalig onderwijs vóór de verkiezingen klaar moet zijn. 

Met de verkiezingen voor de deur zetten Pauwels en Englert meertalig onderwijs meteen op de politieke agenda. ‘Een feitelijke en wetenschappelijke onderbouwing moeten ons voorbij een mogelijke politieke blokkering helpen,’ zegt Pauwels. ‘Meertaligheid is nooit een taal minimaliseren, wel alle talen maximaliseren. Onderzoek wijst ook uit dat de moedertaal niet lijdt onder meer­talig onderwijs.’