Heel wat Belgen geven toe dat ze de verkeersregels aan overwegen soms negeren. Infrabel lanceert nu een nationaal actieplan 'Railspect' om gevaarlijk gedrag aan de overwegen aan te pakken. In de video hierboven toont die hoe roekeloos we ons soms gedragen.

Infrastructuurbeheerder Infrabel heeft duizend mensen ondervraagd (online) die in de buurt van een overweg wonen en/of die af en toe met de trein reizen. In die enquête gaf liefst 46 procent toe af en toe de regels aan overwegen te overtreden. 14 procent deed zelfs aan spoorlopen.

Uit de analyse blijkt nog dat 77 procent van de deelnemers de verkeersregels aan overwegen zou overtreden als ze daartoe de gelegenheid hebben. Bij de spoorlopers is dat 55 procent. Een hoog cijfer, zegt Infrabel.

'Met dertien doden en negen zwaargewonden tijdens spoorlopen en ongevallen aan overwegen, kenden we vorig jaar een dramatische balans,' zegt Infrabel-ceo Lallemand. Naast het menselijk verlies, veroorzaakten spoorlopen en ongevallen aan overwegen vorig jaar ook gemiddeld acht uur vertraging per dag voor het treinverkeer.

'We zullen de strijd nog verder opdrijven', zegt Lallemand. Infrabel lanceert zo het nationale actieplan Railspect, om gevaarlijk gedrag aan het spoorwegdomein aan te pakken. 'Dit is niet alleen een spoorwegprobleem, maar een probleem voor de verkeersveiligheid.'

Dit en volgend jaar rolt Infrabel twee testprojecten uit. Zo zullen waarschuwingspanelen geplaatst worden aan overwegen die bestuurders eraan moeten herinneren dat ze de overweg niet mogen oprijden als ze die niet in één keer kunnen oversteken. 'Want als er een trein aankomt en de slagbomen gaan naar beneden, dan raak je ingesloten en is de kans op een aanrijding zeer groot', aldus Infrabel. Aan een aantal overwegen komt ook ledverlichting op de slagbomen om de zichtbaarheid te vergroten. Het is nog niet bepaald aan hoeveel overwegen die verlichting zal worden aangebracht.