Nog nooit zo weinig verkeersdoden, behalve onder senioren, motorrijders en fietsers
(Themabeeld) Foto: fvv

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute. Goed nieuws, maar er zijn wel enkele onrustwekkende tendensen.

Het aantal verkeersdoden mag dan op het laagste niveau ooit liggen, het aantal doden bij senioren, motorrijders en fietsers is wel gestegen. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen. Ook het aantal fietsongevallen van en naar het werk stijgt fors.

Het aantal doden daalde vooral in Wallonië, met 13 procent. In Vlaanderen was er een daling van 3 procent, terwijl in Brussel een status quo werd opgetekend. Voor heel het land daalde het aantal doden ter plaatse met 7,4 procent, van 475 naar 440. ‘Nooit eerder vielen er minder dodelijke verkeersslachtoffers op onze Belgische wegen. Op tien jaar tijd gaat het zelfs over bijna een halvering (847 doden ter plaatse in 2009)’, aldus Vias.

Om het totale aantal dodelijke slachtoffers te kennen moet wel ook rekening gehouden worden met de mensen die tot 30 dagen na een ongeval overlijden. Volgens schattingen van Vias institute zal het totale aantal verkeersdoden op ongeveer 590 uitkomen in 2018, tegenover 615 in 2017.

Fietsers en motorrijders

De daling van het aantal doden betekent echter niet dat er enkel goed nieuws is. Zo is het aantal doden bij de fietsers (40 naar 44) en bij de motorrijders (64 naar 71) gestegen. Volgens Vias hebben de uitzonderlijke weersomstandigheden van afgelopen zomer daarin een rol gespeeld. Ook is het aantal letselongevallen met fietsers sterk gestegen, met 8,4 procent in Vlaanderen, 10,9 procent in Brussel en 12,6 procent in Wallonië.

Ook stijgt het aantal verkeersdoden bij de 65-plussers, van 87 naar 97. Vooral in ongevallen met vrachtwagens kwamen er meer senioren om het leven. Daar werd een verdubbeling geconstateerd, van 12 naar 24 verkeersdoden.

Na drie jaar van daling is het aantal ongevallen vorig jaar bovendien opnieuw gestegen, met 1,1 procent. En ook het aantal gewonden steeg licht, met 0,5 procent. Het aantal letselongevallen met een jonge bestuurder bereikte dan weer een laagterecord. Tussen 2009 en 2018 daalde het aantal van 185 naar 50 (-70 procent).

‘Veilig gedrag belonen’

Om het draagvlak voor verkeersveiligheid te verhogen, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) intussen voor veilig gedrag op de weg te belonen. ‘Het is duidelijk dat het laaghangend fruit geplukt is’, zegt minister Weyts. ‘We zullen moeten doorgaan met doortastend verkeersveiligheidsbeleid. Je hebt daar een groot draagvlak voor nodig bij de bevolking. Om dat draagvlak te versterken, moeten we niet alleen onveilig gedrag bestraffen, we moeten ook veilig gedrag belonen’.

De Vlaamse minister is naar eigen zeggen bezig met de concrete uitwerking van zo’n beloningsbeleid. ‘Zo kijk ik onder meer naar de databank waar op federaal niveau aan gewerkt wordt en waarin alle verkeersovertredingen verzameld zullen worden. Dankzij die databank zullen we ook kunnen zien wie er in slaagt om jarenlang te rijden zonder boetes te verzamelen. Als we die mensen belonen, dan geven we ook positieve prikkels om veilig te zijn in het verkeer’.