Nieuwe busterminal aan Brussel-Noord toch weer op lange baan
Het CCN vlak naast Brussel-Noord kan bezwaarlijk een knap staaltje architectuur worden genoemd Foto: BELGAIMAGE

De nieuwe busterminal die De Lijn wilde bouwen op het plein voor het treinstation Brussel-Noord komt er de eerstvolgende jaren niet. Dat hebben het Gewest en de vervoersmaatschappij afgesproken, meldt Bruzz. Wel komen er ‘kleine aanpassingen’ aan de huidige terminal, onder het CCN-gebouw.

Het huidige busstation van De Lijn onder Brussel-Noord is allang een doorn in het oog van de vervoersmaatschappij én van de reizigers. De plek is donker, smerig en een toevluchtsoord van daklozen en transmigranten, waardoor reizigers al snel een onveiligheidsgevoel krijgen. Eind vorig jaar besloot De Lijn daardoor zelfs even alle bushaltes vanonder het station weg te halen. Na ‘constructief overleg’ over extra vuilnisbakken, extra poetsploegen en extra politiecontrole kwam De Lijn op dat besluit terug.

Tegelijk maakte de Vlaamse vervoersmaatschappij bekend dat het een nieuwe busterminal wilde bouwen op het Noordplein, vlak voor het CCN-gebouw, aan de zijde van het Rogierplein. Op die plek bevinden zich vandaag al enkele haltes van De Lijn.

Eind januari meldde Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) nog dat de stedenbouwkundige vergunning voor de nieuwe busterminal van De Lijn op die plek aan het Brusselse Noordstation in de loop van februari zou afgeleverd worden. Daar komt voorlopig echter niets van in huis, blijkt uit het antwoord van minister-president Rudi Vervoort (PS) op een vraag van Cieltje Van Achter (N-VA) in het Brussels parlement, zo weet Bruzz.

Aanzienlijke investeringen

‘De verschillende betrokken partijen zijn tot de conclusie gekomen dat het project een aanzienlijke investering vergt, terwijl het heel goed mogelijk is dat het CCN-gebouw binnen minder dan twee jaar grondig gewijzigd zal zijn onder impuls van de nieuwe eigenaar(s),’ zei minister-president Vervoort. Het CCN-gebouw staat momenteel te koop, de toekomst ervan is nog onduidelijk.

Het Gewest stelde vervolgens voor om slechts kleine ingrepen te doen aan de huidige terminal, ingrepen waarvoor geen bouwvergunning nodig is. De Lijn gaat in op dat voorstel. ‘We zullen lichte en gerichte ingrepen doen om het reizigerscomfort te verbeteren,’ zegt een woordvoerder aan Bruzz. ‘Denk aan betere verlichting, schilderwerken en de vervanging van boordstenen.’