In eigen land mag Girl dan al onder veel lof bedolven zijn, in de Verenigde Staten lusten ze de film van Lukas Dhont niet echt. Nu Girl er op Netflix uitgebracht werd, herhaalt Vanity fair nog eens dat er geen redenen zijn waarom u er naar zou moeten kijken.

Met onderscheidingen op filmfestivals en een resem lovende recensies, schoot Girl vorig jaar knap uit de startblokken. Het debuut van regisseur Lukas Dhont over een transgender leeks zelfs even te mogen hopen op een Oscar. Alleen bleken sommigen daar toch iets anders over te denken. In enkele opiniestukken kreeg de filmmakers het verwijt dat ze zelf geen transgenders waren en dat het resultaat een film was die niet verder geraakte dan de traditionele blik van cisgenders op transgenders, zonder de juiste context. Alsof dat nog niet voldoende was, werd de pijnlijke sleutelscène door sommigen als ‘traumatiserend’ en ‘walgelijk’ omschreven.

Netflix, dat de rechten voor de VS heeft en van plan was de film op 18 januari op zijn platform te lossen, vroeg aan regisseur Lukas Dhont om expliciete scènes te knippen, maar de regisseur hield voet bij stuk. De release werd, zonder commentaar, uitgesteld en de Amerikanen kunnen de film pas sinds deze week zien op Netflix.

Maar dat kunnen ze beter laten, schrijft ook Vanity fair nu. Het vakblad titelt letterlijk dat er ‘geen goede reden’ is om naar deze controversiële film te kijken. ‘Onjuist’, ‘bijziend’ en zelfs ‘gevaarlijk’ zijn de adjectieven die Vanity fair gebruikt om de film te omschrijven omdat die zo veel focust op de dans als symbool voor wat een trangender lichaam wel en niet kan zijn of worden. Dat de hoofdrol gespeeld wordt door Victor Polster die geen transgender is, kan het blad ook niet smaken.

Girl trapt volgens Vanity fair in dezelfde val als zoveel films over transgenders die gemaakt zijn door cisgenders: een te grote bezorgdheid om transgender als fysiek crisis, een fixatie op het probleem van iemand die ‘in een verkeer lichaam geboren is’, en te grote focus op wat wij zien als een slechte combinatie van lichaam en geest.

Kritiek die al meerdere keren te horen was, maar ook al weerlegd werd door Nora Monsecour, op wiens leven Girl min of meer gebaseerd is. Zij ziet de film als een boodschap van ‘moed, onverschrokkenheid en medeleven’.

Valt Girl dan op een koude steen in de Verenigde Staten? Niet helemaal. Op de reviewsite Rotten Tomatoes scoort Girl op basis van 50 recensies nog steeds een keurige 86 procent. De Amerikaanse krant The New York Times noemt het zelfs een portret met ongewoon veel diepgang. 'De bedenkingen bij de film verdienen het zeker gehoord te worden. Maar het zou zonde zijn als het je ervan weerhoudt de film te zien', besluit hun recensent.