Nadat verschillende landen waaronder België hadden besloten om alle Boeings 737 Max 8 uit hun luchtruim te halen, is ook de Europese luchtvaartautoriteit EASA gevolgd. Het hele Europese luchtruim is voorlopig volledig gesloten voor dat type vliegtuig. De VS behouden wél het vertrouwen in de Boeing-vliegtuigen.

De Europese aankondiging was verwacht, nadat de voorbije uren al meerdere Europese landen een vliegverbod hadden afgekondigd.

Het paradepaardje van Boeing, de 737 Max 8, wekt wereldwijd argwaan na de tweede crash dit weekend. Een toestel van Ethiopian Airlines kwam enkele minuten na opstijging neer en meer dan 150 mensen kwamen om. In november van vorig jaar crashte al een vliegtuig van Lion Air, ook een 737 Max 8.

Nadat China, Indonesië, Australië, Singapore en Zuid-Korea eerder al aankondigden alle Max 8-toestellen voorlopig aan de grond te houden, volgden dinsdag ook Nederland, Oostenrijk, Frankrijk, Ierland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. En België, zo kondigde minister van Mobiliteit François Bellot aan.

Na de Britse beslissing verkoos eerder ook Tui al om alle Boeings 737 Max 8 van de internationale touroperator aan de grond te houden, ook de vier toestellen in de vloot van het Belgische Tui fly.

'Meestal Europese beslissing'

De woordvoerder van ons Directoraat-generaal Luchtvaart stelde dat het eigenlijk uiterst zelden nodig is om een vliegtuigtype te verbieden. Bij ongevallen ligt haast altijd een menselijke fout aan de basis en niet een fabricagefout. Vliegtuigen worden immers uitgebreid en streng getest voor ze de lucht in mogen. Volgens hem gebeurt de beslissing om een vliegtuigtype te verbieden normaal op Europees niveau na advies van de Europese luchtvaartautoriteit.

De Verenigde Staten behouden in tegenstelling tot de Europese overheden wél het vertrouwen in de 737 MAX-vliegtuigen. 'Geen verandering. We blijven betrokken bij het onderzoek naar de crash en we zullen beslissen welke maatregelen we nemen op basis van de resultaten van dat onderzoek', aldus de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.

Boeing krijgt klappen

Ondertussen voelt Boeing ook op de beurs de gevolgen van alle kritiek. Nadat het aandeel maandag op de New York Stock Exchange al met 6 procent zakte, staat het dinsdag voorlopig opnieuw op een verlies van meer dan 6,5 procent.

Boeing beloofde dinsdag nog een snelle update van de vluchtcontrolesoftware. ‘De update is ontwikkeld om een al veilig vliegtuig nog veiliger te maken’, zegt Boeing in een persbericht op de bedrijfswebsite. Maar het kwaad is al geschied. Lion Air schort een bestelling op, en Ethiopian Airlines houdt de vliegtuigen tijdelijk aan de grond.

De ontwikkeling van de software was al even aan de gang bij Boeing, na de crash van Lion Air Vlucht 610. Het probleem zou toen te wijten geweest zijn aan het automatische MCAS-systeem, dat het vliegtuig moet behoeden voor overtrek. Het is nog niet duidelijk of hetzelfde probleem zich bij het toestel van Ethiopian Airlines voordeed.