Hulpdiensten overweldigd door groot aantal oproepen
Foto: bfm

De alarmcentrale 1722 kreeg dit weekend zo'n 80.000 oproepen te verwerken. Daardoor kon de wachttijd oplopen tot bijna drie uur. Toch heeft het systeem goed gewerkt, stelt minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V).

De storm van dit weekend leidde in heel Vlaanderen tot overlast. Het nummer 1722 voor niet-dringende brandweerinterventies heeft sinds de activering zaterdag om 13 uur tot zondag 20 uur in totaal 78.374 oproepen ontvangen. De meeste oproepen kwamen uit de provincies Oost-Vlaanderen (24.671), Antwerpen (22.112) en Vlaams-Brabant (9.833). Daarna volgen Limburg (9.286), West-Vlaanderen (7.279), Luik (1.841), Namen (1.341) en Luxemburg (775). Brussel was goed voor 402 oproepen.

 

In veel gevallen ging het om dubbele oproepen. De noodcentrales krijgen op 1722 veel oproepen te verwerken van burgers die opnieuw bellen om te vragen waar de brandweer blijft. 'Het heeft geen zin om hiervoor naar het nummer 1722 te bellen. Ook sommige brandweerdiensten hebben een achterstand bij de afwerking van de interventies en aan de burger wordt dus gevraagd om geduld te oefenen', luidt het.

Volgens minister De Crem situeerde de piek zich zaterdag rond 15 uur. Toen kwamen er in Oost-Vlaanderen alleen al 13.000 oproepen binnen.

De Crem zegt dat mensen wel duidelijk het onderscheid kunnen maken tussen de dringende noodhulp, via het nummer 112, en de overige meldingen van overlast, die via het nummer 1722 moeten gebeuren. Bij het nummer 112 was er nooit sprake van wachttijden, aldus de Crem. Daar gebeurt een eerste inschatting van de situatie, en die is dan ook steeds binnen de 1 à 2 minuten verwerkt.

Maar door het ‘heel druk telefoonverkeer’ waren er bij 1722 dus wel stevige wachttijden. Volgens De Crem mag dat in principe ‘niet langer dan 20 minuten’ duren. Maar zaterdag liep dat dus veel langer op. De Crem zei in De Ochtend dat de oproepen binnen ‘2 uur en 50 minuten behandeld’ werden, en meteen ook grotendeels afgehandeld waren.

Om toekomstige overbelasting te vermijden is het nodig om bijkomend personeel in dienst te nemen in de callcenters. Die zijn nu maar voor 80 procent gevuld. Maar volgens De Crem is het ‘niet altijd gemakkelijk’ om bijkomend personeel aan te werven. Dat heeft onder andere te maken met het speciale statuut van de werknemers, zegt hij.

Of de storm als een ramp wordt erkend, is een zaak van de Vlaamse regering, aldus nog De Crem.

Treinverkeer

Ook maandagmorgen is er nog beperkte overlast door de storm. Zo is er tussen Brugge en Knokke maar beperkt treinverkeer mogelijk. Zowel in Brussel als in Antwerpen zijn sommige tramlijnen nog verstoord en worden er bussen ingelegd.