België pleit voor Europese vliegtaks
Foto: Photo News

De ministers van Milieu van de verschillende regeringen van ons land pleiten voor een bijdrage van de luchtvaartsector in de strijd tegen de klimaatopwarming. Met dat gezamenlijke standpunt gaan ze dinsdag naar een vergadering met Europese collega’s.

‘De luchtvaartsector moet een faire bijdrage leveren’, zegt Koen Van den Heuvel (CD&V), Vlaams minister van Omgeving en Natuur. ‘Om onze luchthavens concurrentieel te houden, moet dat op Europees niveau geregeld worden.’

Eerder pleitte ook ex-Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) voor een Europese vliegtaks. De opbrengst moet gaan naar klimaatmaatregelen.

Nederland stelde eerder een belasting van 7 euro per vliegticket voor. Zo concreet is de Belgische oproep niet. ‘We zullen zien wat de discussies opleveren’, zegt Van den Heuvel.

Licht op groen

Voor een Europese vliegbelasting moeten alle ministers van Financiën van de 28 lidstaten het licht op groen zetten. Reden genoeg om cynisch te zijn over het voorstel. En toch. Verrassend veel Europese landen voerden namelijk zelf al een vliegtaks in.

In Duitsland wordt vliegen al sinds 2011 belast. Daar schommelt het bedrag tussen 7 en 42 euro, afhankelijk van de afstand en bestemming van de vlucht. Hetzelfde verhaal in Zweden. Daar voerden ze vorig jaar een vliegtaks in van 6 euro voor binnenlandse en Europese vluchten. Voor verre vluchten betaal je ongeveer 40 euro. Ook in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Oostenrijk en Noorwegen wordt het vliegen al op een of andere manier belast. De vliegtaks heeft dus, in tegenstelling tot wat soms wordt gedacht, wel degelijk de wind in de zeilen.