Brussels Airlines is volledig in handen van het Duitse Lufthansa, maar voor de opfrissing van de A330-cabines speelt het bedrijf zijn Belgische roots maximaal uit. Belgische Art Nouveau van architecten als Victor Horta diende als inspiratie voor de cabines, met hout en leer, en de stof van de stoelen is geïnspireerd op bekende Belgische designers. Voor het tapijtpatroon in de Business Class werd de mosterd gehaald bij de gewelven van het historische Antwerpse Centraal Station. Zelfs het entertainmentsysteem wordt Belgischer, met kinderprogramma’s van Studio 100.

De maatschappij lanceert ook een nieuwe reisklasse: Premium Economy. Die bestaat uit 21 zetels in drie rijen tussen Business (30 zetels) en Economy (244 zetels). De zetels zijn luxueuzer dan die in Economy en er zijn meer extra’s inbegrepen. Sinds 2016 had Brussels Airlines al ‘Economy Privilege’, waarbij Economy-passagiers voor een vast supplement iets meer comfort konden kopen op de eerste rijen van Economy, maar nu gaat het om een duidelijker afgescheiden ruimte met prijzen die variëren zoals in de andere zetelcategorieën.

Met het nieuwe design en de verschillende reisklasses wil Brussels Airlines naar eigen zeggen de sfeer van een boetiekhotel benaderen. Daarbij kan ook het culinaire aspect niet ontbreken. Niet alleen zal een Belgische sterrenchef elk jaar een ander menu ontwerpen, de vliegtuigen zullen ook worden uitgerust met een self-service bar waar acht bekende Belgische bieren geproefd kunnen worden.

De eerste vernieuwde A330 zal volgens de maatschappij in april al klaar zijn. De eerste vlucht van het vernieuwde vliegtuig zal naar een bestemming in Afrika gaan. Daarmee wil Brussels Airlines het grote belang van dat continent voor de maatschappij benadrukken. Volgend jaar zouden al zeven toestellen vernieuwd moeten zijn. De laatste drie wil Brussels Airlines klaar hebben tegen 2022.