'Geen aanwijzing' dat incident met bommengordel op luchthaven plaatsvond
Foto: IMAGEGLOBE
Een ‘mystery passenger’, die de veiligheid op Brussels Airport testte, kwam probleemloos voorbij de controle met een nagemaakte bomgordel. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Maar de bevoegde overheidsinstanties stellen de feiten in vraag.

‘Op 1 oktober vorig jaar werd mij gevraagd om te proberen voorbij de veiligheidscontrole (op luchthaven Brussels Airport, red.) te geraken met een nagemaakte bomgordel.’ Zo begint een anonieme getuigenis door een zogenaamde ‘mystery passenger’, die de veiligheidssystemen op de luchthaven test, vandaag in Het Laatste Nieuws. ‘De gordel zag er erg geloofwaardig uit, met draadjes, een detonator en een stof die dezelfde dichtheid had als echte explosieven', gaat het verder. 'Ik droeg hem met een elastische klittenband rond mijn middel. Toen ik gefouilleerd werd, deed ik me voor als een buitenlandse passagier die geen Nederlands sprak. Ik gebaarde dat ik last had van m’n rug en liet uitschijnen dat ik een soort harnas droeg. Tot mijn grote verbazing mocht ik doorlopen.’

De socialistische vakbond ACOD - die in direct contact staat met de 'mystery passenger' - concludeert uit het verhaal dat 'de veiligheidscontroles op de luchthaven niet waterdicht zijn'. Die controles gebeuren door G4S, dat op de luchthaven 850 à 900 mensen inzet. De private beveiligingsfirma wil zelf niet op de voorgelegde feiten reageren.

'Niemand heeft bewijzen'

De man die met bommengordel om zijn middel door de controle raakte, was volgens de socialistische vakbond een werknemer van Brussels Airport zelf. Het ging, met andere woorden, om een 'interne controle'. De luchthavenuitbater kan dat niet bevestigen. 'Wij kunnen om evidente redenen niet zeggen welke veiligheidsmaatregelen wij hanteren en hoe we die opvolgen', zegt woordvoerder Anke Fransen. 

Het Directoraat-Generaal voor de Luchtvaart (DGLV), dat namens de federale overheid de veiligheid op Brussels Airport controleert aan de hand van audits, stelt zelfs in vraag of het incident waarover Het Laatste Nieuws bericht ooit heeft plaatsgevonden.

‘Het is een vreemd verhaal', zegt woordvoerder Sven Heyndrickx. 'De enige bron die zegt dat dit ooit gebeurd is, is de socialistische vakbond. Ze kwamen er voor het eerst mee opzetten tijdens een vergadering op 2 oktober, die over iets heel anders ging. We hebben dat toen maandenlang grondig onderzocht. We hebben gegevens en documenten opgevraagd bij Brussels Airport en bij G4S. Nergens wordt melding gemaakt van een controleactie met valse bommengordel. Dat is vreemd: als zo'n controle zo'n groot veiligheidsrisico blootlegt, dan moet dat toch ergens gedocumenteerd zijn? Niemand kan bewijzen dat dit incident heeft plaatsgevonden.'

'Niet enige incident'

Vakbond ACOD blijft niettemin achter het verhaal staan. 'Ik heb de mystery passenger net nog aan de lijn gehad', zegt vakbondsman Bart Neyens als we hem opbellen. 'Die bommengordel is zelfs twee keer door de controle geraakt: eerst om zijn middel, daarna nog eens in de handtas van een andere vrouw. Hij ziet er nochtans bijzonder realistisch uit: met draadjes en een detonator. Maar hij kan niet ontploffen.'

Op de vraag van De Standaard om zelf met de 'mystery passenger' te spreken, antwoordt Neyens negatief. 'Hij wil niet meer praten. Hij loopt gevaar. Zijn oversten zijn hem op het spoor.'

Als in documenten niets over dit voorval is terug te vinden, 'bewijst dat', volgens Neyens, 'alleen maar dat Brussels Airport gegevens achterhoudt'. Hij voegt eraan toe dat dit niet het enige incident is: 'elke dag raken messen en andere verboden voorwerpen door de controles'. 'Dat komt door de commerciële druk die de luchthavenuitbater oplegt aan de veiligheidsdiensten. De wachttijden mogen niet te lang oplopen. De screening moet vooruitgaan. En dan gebeurt die wel eens minder grondig, natuurlijk.' De oplossing schuilt volgens Neyens in meer personeel en meer investeringen.

'Voldoen aan regelgeving'

Geen van de betrokken instanties, noch collega-vakbond ACV, sluit zich aan bij de bezorgdheden die ACOD uit. 'Ik geloof niet dat onze personeelsleden zulke risico's zouden nemen, alleen maar om de wachtrijen korter te maken', zegt Kurt Callaerts van ACV. 'Ze weten wat de gevolgen zijn als er fouten worden gemaakt. Dat is spelen met hun job.'

Anke Fransen van Brussels Airport wijst erop dat 'hier heel veel verschillende controles op de controles gebeuren'. 'Naast onze eigen kwaliteitscontroles met 'mystery passengers', gebeuren er audits door zowel de Europese Commissie, als door het DGLV, en zelfs door de Amerikaanse autoriteiten, omdat wij ook op de Verenigde Staten vliegen. Daar komt altijd uit naar voren dat Brussels Airport aan alle regelgeving voldoet.'

Iedereen erkent evenwel dat 'een systeem dat voor honderd procent waterdicht is' niet bestaat.