Veganistische vlogger kiest weer voor vlees, tot groot ongenoegen van zijn fans
Foto: ZUMAPRESS.com

Na een reeks gezondheidsklachten, ruilde veganist en youtuber Tim Shieff noodgedwongen de tofu terug in voor een steak. Die ommekeer werd hem niet in dank afgenomen. Al had hij het allemaal gemakkelijk kunnen vermijden.

Tim Shieff, tweevoudig kampioen freerunnen, promootte vroeger op zijn YouTubekanaal met ruim 175,000 abonnees de veganistische levensstijl. “Vroeger” want de vlogger eet sinds kort terug vlees. In een video deelde de sportman vorige week mee dat hij omwille van gezondheidsproblemen beslist heeft veganist af te zijn.

Onder meer spijsverteringsproblemen, vermoeidheid en stijve gewrichten wogen op Shieff.

Die kwaaltjes hadden namelijk een impact op zijn sportprestaties. ‘Ik kon zelfs geen push-ups meer doen zonder mezelf te blesseren.’

Shieff hoopte dat met een reeks diëten zijn klachten wel zouden wegdeemsteren. Zo bekende hij vorig jaar 35 dagen te hebben gevast door alleen water te drinken. Hierna volgde een periode waarin hij uitsluitend rauwe eieren en zalm at. Die drastische methodes boden blijkbaar geen soelaas. Na terug een korte veganistische periode door te gaan, doken de klachten weer op waarna Shieff besloot om de vegan lifestyle definitief vaarwel te zeggen.

De kritiek op het ex-rolmodel is groot. Naast de vele teleurgestelde fans zijn ook de sponsors van Shieff niet opgezet met zijn beslissing. Het door Shieff opgerichte vegan kledingmerk ETHCS, liet hem kort na zijn bekentenis vallen. ‘Tim is lange tijd een inspirerend voorbeeld voor veganisme geweest maar deze verandering in levensstijl is iets waar wij niet achter kunnen staan.‘, stond te lezen op de website.

Sporter? Eet voldoende eiwitten

Sluiten topsport en veganisme elkaar dan uit? Diëtiste Sanne Mouha gelooft van niet. ‘Die symptomen van Shieff zijn in feite de hele checklist van een tekort aan eiwitten, ijzer en vitamine B12.’ Maar ze benadrukt wel het belang van een gevarieerde voeding. ‘Mocht hij binnen zijn plantaardig dieet meer variatie hebben gebracht en hulp hebben gezocht van een professional, had hij zijn principes niet zo overboord moeten gooien.’

De sportieve achtergrond van Shieff werkte dat tekort alleen maar in de hand.

‘Heel belangrijk, zeker bij sport, is het innemen van voldoende eiwitten. Onze spieren hebben die stoffen nodig voor herstel en opbouw. Topsporters des te meer omdat ze hun spieren langer en intensiever benutten.’

Eiwitten vind je volgens Mouha terug in verschillende producten. ’Eiwitten zitten in dierlijke producten maar ook in plantaardige voeding. Ik denk daarbij aan peulvruchten, sojaproducten, volkoren producten, granen en vleesvervangers op basis van tarwe. Het is dus heel belangrijk om genoeg te variëren en in elke maaltijd minstens één van die voedingsmiddelen te verwerken.’

Jaarlijkse check-up

Eiwitten zijn niet de enige voedingsstoffen waar veganisten voor moeten opletten. ‘Veganisten moeten goed opletten met vitamine B12 en mineralen zoals ijzer en zink. Die laatste twee kunnen ze terugvinden in groenten, fruit en granen.’ B12 is volgens Mouha dan weer een ander paar mouwen. ‘Je vindt die vitamine hoofdzakelijk terug in dierlijke producten. Een meerderheid van de veganisten zal dan ook supplementen moeten innemen.’

Een veganistisch dieet zonder voedingstekorten is dus mogelijk. Toch raadt Mouha veganisten aan om minstens één keer per jaar hun bloedwaarden te laten nakijken. ‘Zeker voor vrouwen is dat belangrijk omdat ze sneller en vaker ijzer nodig hebben.’