Serena Williams neemt het op voor vrouwen in reclamefilmpje
Serena Williams Foto: EPA-EFE

In een reclamecampagne voor het sportmerk Nike heeft Amerikaanse tennisster Serena Williams een krachtige boodschap over vrouwelijke emancipatie voor de kijkers.

Williams kaart in het reclamefilmpje seksisme tegen vrouwen aan. ‘Als we emoties tonen, zijn we dramatisch. Als we het willen opnemen tegen mannen, zijn we gek. En als we dromen van gelijke kansen, doen we aan zelfbedrog’, zegt Williams, terwijl er beelden worden getoond van sportende, wenende of kwade vrouwen.

In de ‘Dream Crazier’-campagne komen heel wat vrouwelijke atletes aan bod, zoals olympisch kampioene Simone Biles, Ibtihaj Muhammad (de schermster die een hoofddoek draagt, red.), Amerikaans snowboardster Chloe Kim en Williams zelf.

‘Als we te goed zijn, is er iets mis met ons, en wanneer we kwaad worden, zijn we hysterisch, irrationeel, of gewoon gek’, aldus de tennisster. ‘Maar een vrouw die een marathon wou lopen was ooit gek. Een vrouw die kon dunken? Gek! Een NBA team coachen als vrouw? Gek. Schermen met een hoofddoek aan, een double cork 1080 doen op het snowboard, of 23 grand slams winnen, een baby krijgen en dan gewoon terugkomen? Gek.’

Om de video af te sluiten heeft Williams één boodschap: ‘Toon hen wat gek zijn kan doen.’

Verloren finale

Zelf heeft Williams er op dat vlak geen gemakkelijke tijd opzitten. Ze werd kwaad tijdens de finale van de US Open, toen ze tegen de Haïtiaans-Japanse Naomi Osaka moest spelen. De scheidsrechter nam haar uiteindelijk een game af, waarop ze ‘dief’ riep, omdat ze vond dat hij punten had gestolen. Ze verloor de wedstrijd met 6-2 en 6-4.

Williams vond het voorval seksistisch, omdat scheidsrechters volgens haar veel lakser omgaan met mannen die kwaad worden dan met vrouwen. ‘Ik zal blijven vechten voor vrouwen, tot we gelijk behandeld worden. De volgende generatie vrouwen zal wel emoties kunnen tonen, omwille van wat er nu gebeurt met mij’, zei Williams na het voorval.