Kraft Heinz verliest in één klap 16 miljard dollar beurswaarde
Foto: ap

Op amper een paar uur speelde voedingsbedrijf Kraft Heinz 28 procent van zijn waarde kwijt. Is het bedrijf te hard op dieet gegaan?

Kraft Heinz zit in de hoek waar de klappen vallen. Beleggers dumpen massaal aandelen van het voedingsbedrijf, waardoor het aandeel nu 28 procent lager noteert dan bij de sluiting gisteren. Daardoor daalde de waarde van het bedrijf op enkele uren van 58,8 miljard naar 42,1 miljard dollar (37,1 miljard euro). Dat is dus 16,6 miljard minder.

Aanleiding daarvoor zijn de slechte resultaten die Kraft Heinz gisteren moest opbiechten. De bedrijfswinst daalde in de laatste drie maanden van vorig jaar met 14 procent. Daardoor kwam de winst veel lager uit dan analisten verwachten. Kraft Heinz slaagde er de afgelopen jaren stelselmatig in om de winst op te trekken.

Door de tegenvallende resultaten boekte het bedrijf de waarde van zijn merken Kraft en Oscar Mayer gevoelig af. In totaal gaat het om een afboeking van 15,4 miljard dollar.

Gisteren moest Kraft Heinz ook een dagvaarding van de beurswaakhond SEC opbiechten. Het moest zijn inkoopkosten met 25 miljoen dollar optrekken na vragen over zijn boekhoudmethodes.

Buikriem

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal kan Kraft Heinz de consument maar moeilijk volgen. Die wil simpelere ingrediënten en gezondere voeding. Een aantal van de merken, zoals de Jell-O desserten en frisdranken Kool-Aid, passen daar niet in.

Sinds de fusie tussen Kraft en Heinz in 2015 paste het fusiebedrijf telkens hetzelfde recept toe: door in de kosten te snijden, krikte het zijn winstmarge op. Die strategie kreeg navolging in de rest van de sector.

Volgens Ken Goldman, analist van JP Morgan, is het bedrijf daar te ver gegaan met het aanhalen van de buikriem, wat de waarde van de merken aantastte. Bernardo Hees, de ceo van Kraft Heinz, moest gisteren ook toegeven dat hij 'te optimistisch' was over de besparingen die hij dacht te realiseren.

Buffett grootste verliezer

Afgelopen kwartaal stak Kraft Heinz een tandje bij in zijn marketing, om de merken opnieuw geliefd te maken. Het voedingsbedrijf zette meer personeel in, verbeterde de recepten en lanceerde nieuwe merken. Aan dat offensief hing een prijskaartje van 300 miljoen dollar. Bij sommige merken steeg de verkoop inderdaad, maar aan de winst deed die investering geen goed.

Een van de grote verliezers bij de aandelenduik die Kraft Heinz maakt, is Warren Buffett. Zijn holding Berkshire Hathaway bezit meer dan een kwart van het bedrijf. Berkshire verloor vandaag ook al 8,6 miljard dollar aan beurswaarde. Desondanks blijft Buffett de op twee na rijkste man ter wereld, na Jeff Bezos (Amazon) en Bill Gates (Microsoft).