'Ryanair moet bagagebeleid herzien'
Foto: Belga
Test-Aankoop gaat aan Ryanair vragen om zijn bagagebeleid te herzien. Passagiers van de luchtvaartmaatschappij moeten nu bijbetalen als ze meer dan een kleine tas willen meenemen. Voor die regeling heeft Ryanair in Italië een boete van 3 miljoen euro gekregen van de concurrentie-autoriteit. Test-Aankoop hoopt dat Ryanair zijn beleid nu in heel Europa gaat wijzigen.

De Italiaanse concurrentie-autoriteit is van oordeel dat handbagage een ‘essentieel onderdeel is van de luchtvervoersdienst’, en dat er dus geen extra kosten voor in rekening mogen worden gebracht. Maar voor een type rolkoffer dat bij andere maatschappijen wel als handbagage wordt gezien, vraagt Ryanair een toeslag van 6 euro. Dat geldt ook voor reizen die vanuit ons land worden geboekt.

De kans dat dit gebeurt, is voorlopig gering. Ryanair legt zich niet neer bij de boete, en zei gisteren in beroep te gaan tegen de beslissing. De Italiaanse concurrentie-autoriteit had zich volgens de woordvoerster niet mogen uitspreken over deze kwestie. Bovendien betwist Ryanair dat consumenten er schade door ondervinden. ‘Ons bagagebeleid is transparant en voordelig voor de consument’.

Ook Wizz Air krijgt een boete van toezichthouder AGCM, al blijft die beperkt tot 1 miljoen euro. Beide lagekostenluchtvaartmaatschappijen voerden op 1 november nieuwe regels in waardoor passagiers als gratis handbagage slechts één kleine tas mogen meenemen die onder de stoel moet passen. Die mag maximaal 40 x 25 x 20 cm groot zijn. Dat is in de praktijk net voldoende voor kleinere laptops. De mededingingsautoriteit stelt dat het Ierse Ryanair en Hongaarse Wizz Air de regels wel overtreden door ‘niet-transparante’ prijsverhogingen door te voeren. Ryanair en Wizz Air hebben nu zestig dagen om te reageren op de beslissing en er zich naar te schikken.

De Italiaanse boete kwam er na een klacht van de Italiaanse consumentenorganisatie AltroConsumo. Haar zusterorganisatie Test-Aankoop zal Ryanair nu aanmanen om het bagagebeleid in België en liefst heel Europa te herzien. ‘Dat zou zeer positief zijn voor de consument’, meent woordvoerder Simon November. Voorlopig wordt de reactie van Ryanair afgewacht. Een klacht hier in België, bijvoorbeeld op basis van de wetgeving over misleidende handelspraktijken, is op dit moment niet aan de orde.  De prioriteit voor de consumentenorganisatie is nu om compensaties in de wacht te slepen voor passagiers die getroffen werden door de stakingen bij Ryanair.