De Japanse autofabrikant Honda is van plan in 2021 zijn fabriek in het Britse Swindon te sluiten. Dat heeft het bedrijf bevestigd. Zowat 3.500 werknemers verliezen hun baan.

Britse media hadden maandag al melding gemaakt van de sluitingsplannen, en die plannen heeft de automaker nu ook bevestigd. Volgens Honda is het evenwel geen gevolg van de Brexit, maar van evoluties in de auto-industrie en de nood om meer elektrische wagens te lanceren.

'Er is geen link met de Brexit, wel met globale veranderingen', aldus Ian Howells, senior vicepresident voor Honda in Europa aan de BBC. Honda stopt overigens ook met de productie van de Civic-sedan in een fabriek in Turkije.

De fabriek in Swindon was vorig jaar goed voor de productie van 160.000 auto's, met name die van het populaire model Civic, goed voor zo’n tien procent van de totale Britse autoproductie van ruim 1,5 miljoen auto’s. De overgrote meerderheid van die 160.000 waren voor de Europese markt bestemd.

De fabriek is de op drie na grootste autofabriek in Groot-Brittannië en de enigste van de Japanse fabrikant in Europa. Er worden sinds 1989 motoren gemaakt, en sinds 1992 rollen er auto's van de band.

Nieuwe zware slag

De sluiting is een nieuwe zware slag voor de Britse auto-industrie. Begin februari maakte Nissan nog bekend dat het niet langer van plan is het nieuwe model van de X-Trail in het Britse Sunderland te gaan bouwen.

Eerder kondigde de Britse autobouwer Jaguar Land Rover dat het tot 5.000 banen gaat schrappen in het Verenigd Koninkrijk vanwege de Brexit en een daling van de verkoop in China. Het Japanse Nissan maakte dan weer bekend dat het zijn X-trail-terreinwagen toch niet gaat produceren in zijn Engelse fabriek in Sunderland.

De hele auto-industrie staat onder druk. Nieuwe technologieën kosten de automakers veel geld, terwijl de vraag naar nieuwe wagens stagneert. In China, de grootste automarkt ter wereld, daalde de markt in 2018 voor het eerst in meer dan twintig jaar. Ook internationale handelsconflicten en de Brexit zorgen voor onzekerheden.

In Groot-Brittannië staat de industrie extra onder druk. Door een nieuw handelsakkoord tussen Japan en de Europese Unie vallen importtarieven op Japanse wagens binnen tien jaar weg in de Europese Unie. Dat maakt het voor Japanse autoproducenten makkelijker om in Japan auto's te maken bestemd voor de Europese markt. Grootste slachtoffer daarvan dreigt Groot-Brittannië te worden: bijna de helft van de Britse autoproductie gebeurt voor Japanse merken.