Belgische game-industrie valt in de prijzen met mysterieus eiland en ruimtepiraten
Foto: afp
Voor heel even was Kortrijk vrijdag het Walhalla voor iedereen met een hart voor games. Op de Belgian Game Awards werd opnieuw talent van eigen bodem gelauwerd.

De twee grote kanshebbers Divinity: Original Sin 2 en Space Pirate Trainer, dat amateurs tot volleerde VR-ruimtepiraten omdoopt, konden de verwachtingen inlossen. Zij wonnen respectievelijk in de categorieën Best PC/Console en Best Virtual Reality. Ook LUCA-student Jeff Jacobs mocht zichzelf gelukkig prijzen. Met zijn VR-spel Point of View sleepte hij de prijs voor Best Student in de wacht. In dat spel kruip je in de huid van het hulpje van een professor die je meeneemt naar een mysterieus eiland. Al was er ook plaats voor eerder realistische games, zoals Trivia Switch, dat gebaseerd is op de tv-quiz Switch die momenteel op Eén loopt. De app werd ondertussen al meer dan een half miljoen keer gedownload.

Groeipotentieel

Hoewel België op wereldvlak een kleine speler blijft, zijn de prijzen een mooie erkenning binnen een industrie die met de jaren steeds professioneler wordt. Waar vroeger vooral hobbyisten zich waagden aan het maken van een game, groeide de voorbije jaren het aantal grotere studio’s die spellen ontwikkelden. Daardoor verschenen er ook Belgische spellen met een internationaal potentieel op de markt.

Ook politici zijn zich bewust van het groeipotentieel van de gamesector. Onlangs keurde de Kamercommissie Financiën nagenoeg unaniem een wetsvoorstel goed om de tax shelter uit te breiden naar de gaming-industrie. Vandaag vallen enkel film en podiumkunsten onder het fiscaal gunstregime. Of de wet ook wordt aanvaard door de Kamer, valt nog af te wachten.