'Historische cao voor Belgische piloten Ryanair'
Voor in ons land gebaseerde Ryanair-piloten geldt nu ook het Belgische arbeidsrecht. Foto: Photo News

De Belgische piloten van Ryanair hebben een voorstel voor collectieve arbeidsovereenkomst aanvaard. Het is de eerste keer dat de Ierse luchtvaartmaatschappij in ons land zo’n akkoord afsluit.

In een geheime stemming, tussen 4 en 14 februari, hebben de in België gebaseerde piloten van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair met een overweldigende meerderheid een collectieve arbeidsovereenkomst aanvaard. Dat meldt de Belgium Cockpit Association (BeCa), die mee aan tafel zat bij de onderhandelingen. De nieuwe cao, die volgende week zou worden ondertekend, moet de volgende vier jaar de verloning en dienstroosters van de piloten regelen. 

‘Het akkoord verzekert stabiliteit voor de in België gebaseerde piloten’, staat in een persbericht van BeCa. En ook Ryanair hoopt dat met dit akkoord de rust kan terugkeren, nadat de Ierse budgetvlieger vorig jaar getroffen werd door verschillende stakingen, waarbij ook de piloten het werk hebben neergelegd. Die hebben Ryanair hard geraakt.

Belgisch arbeidsrecht

Door de stakingen én onder druk van de Europese Commissie zag Ryanair zich noodgedwongen om voortaan het Belgische arbeidsrecht te aanvaarden, in de plaats van het Ierse arbeidsrecht – waarvan Ryanair beweerde dat het ook voor zijn Europese werknemers gold.

Dat het bedrijf van Michael O’Leary uiteindelijk toch het geweer van schouder veranderde, ‘legde een solide basis voor een betere sociale dialoog tussen Ryanair en zijn in België gevestigde piloten’, zegt BeCa. Maar daarmee is de kous nog niet af, waarschuwt de pilotenvereniging. ‘Het management van Ryanair moet nu toezien op de snelle implementatie van de verbintenissen, want een echte verandering in de bedrijfscultuur ten aanzien van zijn vliegpersoneel is nodig.’

'Dit is echt wel een stap vooruit naar normalisering bij Ryanair', zegt Hans Elsen, vakbondssecretaris bij LBC-NVK. 'In andere landen was er al een gelijkaardig akkoord, maar voor België is dit de eerste keer dat er bij Ryanair collectieve afspraken worden vastgelegd. Zo kunnen de piloten nu ook anciënniteit opbouwen, vroeger gebeurde dat vooral op basis van willekeur.'

Voor het cabinepersoneel is er nog geen akkoord. 'De onderhandelingen verlopen moeilijker', zegt Elsen. Dat heeft ook te maken met het feit dat veel van hen voor de Ierse onderaannemer Crewlink werken. 'Die heeft eigenlijk geen legale basis in ons land.'

Door het wereldwijde pilotentekort zag Ryanair de laatste jaren veel piloten vertrekken. Dat gaf hen een hefboom om O'Leary en de Ryanair-directie onder druk te zetten. Het cabinepersoneel, dat tegen weinig gunstige arbeidsvoorwaarden werkt, beschouwt Ryanair daarentegen als makkelijker vervangbaar. Maar zelfs zonder cao geldt ook voor (een deel van) hen sinds 1 februari de Belgische arbeidswetgeving.