James Cooke lanceert 'Hello Fresh van de cosmetica'
Foto: carlo coppejans
Na zijn opmerkelijke ­passage in Dancing with the stars en zijn rol in de succesmusical 40-45 stort James Cooke zich in een nieuw avontuur. Hij lanceert de cosmeticalijn Smoet, naar ­eigen zeggen de 'Hello Fresh van de cosmetica'.

'Het is een do-it-yourself-concept', legt Cooke uit in Het Nieuwsblad. 'Je stelt je schoonheidsproduct zelf samen. Je vertrekt vanuit een basis­crème, daarna kan je verschillende geurstoffen en oliën toevoegen. Zo creëer je een crème die helemaal van jou is. Het is een beetje knutselwerk.' 

Het project vond zijn oorsprong tijdens de opnames van Gert late night. 'Ik zat bijna dagelijks in de make-upstoel. Dat heeft mijn huid geen goed gedaan, ik kreeg heel veel irritaties. Ik wou een crème vinden die echt bij mij paste.'

Uiteindelijk ging Cooke te rade bij twee vrienden. 'Mi­chaël Hillewaert en Annelies Awouters ken ik al heel lang. Zij werken al jaren in de farmaceutische sector. Toen ik mijn probleem aan hen uitlegde, antwoordden ze dat ik gewoon mijn eigen potje moest maken.' Het duo broedde al ­langer op het doe-het-zelfidee. 'Eigenlijk was ik hun proef­konijn', lacht Cooke.

Met de hulp van Hillewaert en Awouters vond Cooke na lang zoeken zijn ideale crème. Kort daarna kwam de vraag of hij niet wilde meestappen in het project. 'Ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen, en nu ging het over iets waar ik persoonlijk erg veel voeling mee had. Dus ik dacht: Waarom niet?'

Cosmetica ‘koken’

Alle producten zijn te vinden op Smoet.be. 'De vrijheid die ermee gepaard gaat, vind ik heel leuk', vertelt Cooke. Voor wie nog meer vrijheid wenst, zijn er op de website heel wat recepten te vinden. Met verschillende producten kunnen de liefhebbers zelf een schoonheidsmiddel bereiden.'Het ziet er op het eerste gezicht misschien ingewikkeld uit, maar dat valt goed mee. Ik heb ze zelf uitgeprobeerd en ik was er direct mee weg. En als ik het kan, kan iedereen het.'

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

smoet. is born!

A post shared by smoet (@smoet.be) on