Japanse vrouwen willen geen valentijnschocolade meer kopen
Foto: AFP

In de dagen voor Valentijn piekt de verkoop van chocolade in Japan, maar steeds meer vrouwen willen niet langer handenvol geld spenderen aan chocolade voor hun mannelijke collega’s, zoals de ongeschreven regel luidt.

In Japan vieren ze Valentijn niet zozeer met rode rozen of melige kaartjes, maar wel met chocolade. Van vrouwen wordt verwacht dat ze naast hun partner of crush ook hun mannelijke collega’s niet vergeten op valentijnsdag, en dan wel door hen te trakteren op chocolaatjes. Maar de praktijk - genaamd giri choco, vrij vertaald verplichte chocolade - botst op steeds meer weerstand.

Vooral omdat uit vrees iemand te vergeten, vrouwen meteen vrij veel geld spenderen. Er zou alles samen elk jaar meer dan 500 miljoen dollar worden gespendeerd aan het kopen van chocolade op valentijnsdag. Het geven van chocolade werd in de jaren tachtig dan ook extra gestimuleerd door de chocoladesector om de verkoop te boosten. Maar nu zijn er steeds meer bedrijven die de praktijk verbieden.

Het was het Belgische Godiva dat vorig jaar het debat op gang bracht. De chocoladeproducent publiceerde toen een paginagrote advertentie in de belangrijkste zakenkrant, waarmee de praktijk werd afgekeurd. ‘Valentijnsdag is net de dag waarop mensen hun ware gevoelens moeten uiten, en niet hun relaties op het werk moeten onderhouden’, luidde de tekst van de advertentie.

Overigens zijn het niet alleen Japanse vrouwen die geld moeten spenderen als ze de traditie willen eren: mannen horen op 14 maart, exact een maand na Valentijn, voor een wederdienst te zorgen en de vrouwen die hen chocolade gaven, een cadeautje te kopen. Deze tweede Valentijnsdag heet White Day, en winkels leggen dan vooral witte items in de etalage.