‘Eerst werk maken van alternatieven voor we aorta’s van Brussel versmallen’
Hans Maertens. Foto: Photo News

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, is niet tegen de geplande Brusselse stadsboulevards. Maar voor de toegang tot Brussel beperkt wordt, vraagt Voka alternatieven.

De E40 en de A12 worden op Brussels grondgebied tot ‘stadsboulevards’ omgevormd, zo schreef onze krant. Al vanaf volgende week zijn ze officieel geen autosnelweg meer. De snelheidslimiet zal er stelselmatig dalen tot 50 kilometer per uur.

Voka juicht de keuze voor een leefbare stad toe. ‘Maar dan moet aan alle voorwaarden voldaan zijn. Zonder een verbeterde ring rond Brussel, overstapparkings, openbaar vervoer en fietssnelwegen, spant Brussel de kar voor het paard. Het duwt de verkeersproblemen naar de periferie en zorgt voor een hoofdstad die nog minder bereikbaar is’, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

‘Laat ons eerst werk maken van die alternatieven, voor we de aorta’s van de stad versmallen’, aldus Maertens. Hij vreest dat als de mobiliteit in en naar de hoofdstad moeilijker wordt, Brussel minder aantrekkelijk zal zijn voor investeerders, bedrijven en potentiële werknemers.

Voka roept de Vlaamse en Brusselse regering op om met samenwerking de mobiliteitsknoop in Brussel en de Vlaamse rand te ontwarren.