Gucci door het stof na blackface-incident

Gucci is diep door het stof gegaan voor het ontwerp van een trui die volgens critici veel lijkt op de racistische blackface-karikatuur. Het Italiaanse modehuis heeft de trui uit de handel gehaald.

In de hals van de wollen trui, die tot halverwege het gezicht loopt zit een mondopening met een rode rand, waarmee de illusie van roodgeverfde lippen werd gegeven. De trui is creatief directeur Alessandro Michele’s interpretatie van de bivakmutsentrend, maar veel klanten overlaadden de modemisser met een golf van kritiek.

‘Wij beschouwen diversiteit als een fundamentele waarde die volledig gevrijwaard moet worden gehouden en gerespecteerd, en die bij elke beslissing die we nemen voorop moet staan. Wij zetten ons volledig in om de diversiteit binnen onze organisatie te vergroten en gebruiken dit incident als een krachtig leermoment voor het Gucci-team’, liet het modebedrijf weten in een verklaring.

Niet het eerste incident
Had niemand bij Gucci dan gezien wat concurrent Prada eind vorig jaar was overkomen? Dat Italiaanse modehuis moest eind vorig jaar in allerijl een deel van zijn eindejaarscollectie met gadgets uit de winkelrekken halen, omdat de afbeelding van een aapje met grote, rode lippen volgens velen een verwijzing was naar blackface.

Een maand voordien was het Dolce & Gabbana dat zich moest verontschuldigen bij zijn aanhang nadat het een video had gemaakt waarin te zien was hoe een Chinees meisje typische Italiaanse producten als spaghetti en pizza met stokjes probeert te eten.

Al zijn het niet alleen luxelabels die uitschuivers maken. Goed een jaar geleden lag de Zweedse kledingketen H&M onder vuur nadat een zwart kindje in een modecampagne werd gekleed in een trui met het opschrift coolest monkey in the jungle, tofste aapje in het oerwoud. Ook hier werd opgeroepen tot een consumentenboycot.